Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Vi ska bli ännu mer framgångsrika”

/
  • STARKT vARUMÄRKE. Sandvik Coromants gula rockar och gulröda varumärke kommer att bestå och fortsätter samsas med koncernens blåvita skyltar, försäkrar Klas Forsström, ny chef för Sandvik Coromant sedan 1 september.

I våras fick han uppdraget att leda omstöpningen av Sandvik.

– Grunden är att vi ska göra saker på ett mer likartat sätt, säger Klas Forsström, 44.

Annons

Samtidigt utsågs han till ny chef för Sandvik Coromant, en av koncernens lönsammaste delar som gått sina egna vägar genom åren.

Vändskären i hårdmetall, borrarna och fräs- och svarvverktygen är sedan länge världsledande i sitt slag.

På uppdrag av Sandviks vd Olof Faxander har Klas Forsström lett arbetet med att ta fram en ny koncernstrategi, en strategi som bland annat går ut på att koncernens olika delar ska fokusera på ”kärnaffärerna” men också göra mer tillsammans.

Övergripande personalfrågor och IT är områden som antagligen kommer att samordnas.

Men Coromants gula rockar och gulröda varumärke kommer att bestå och fortsätter samsas med koncernens blåvita skyltar, försäkrar Klas Forsström.

– Många säger att vi är som en familj. Här finns en stolthet och vilja att hela tiden vara bäst, säger han och betonar att Coromants strategi och sätt att jobba är ”väl förankrat”.

Han tror att tänkandet hos Coromants medarbetare, framför allt när det gäller att sälja och marknadsföra, i högre grad kan spridas till andra delar av Sandvik.

Vad är ditt uppdrag som ny Coromantchef?

– Vi ska bli ännu mer framgångsrika. Men vi måste bli snabbare på alla plan, i produktutvecklingen och ute på marknaden. Vi måste bli ännu tydligare i ambitionen att växa. Och vi ska bli ännu mer globala, säger han.

Han tror att Coromant kan växa på alla marknader men framför allt i Kina, Indien och övriga delar av Asien.

I Kina har man i dag cirka 400 säljare och marknadsförare och i Indien drygt 100.

Klas Forsström konstaterar att Sandvik säljer inte bara verktygen utan också kunskaperna om hur man kan använda dem.

Det handlar om att spara både tid och pengar.

– Av vår totala omsättning levererar vi tillbaka till kunderna besparingar på 20–25 procent om året i form av effektivare bearbetningsmetoder, säger han.

På samma tid som man tidigare tillverkade 100 detaljer kan kunden nu göra 120 detaljer, som ett exempel.

Sandvik Coromant introducerar i snitt cirka 2 000 nya produkter per år.

– I år har vi hittills släppt cirka 1 000 produkter och släpper snart ytterligare ett antal, säger Klas Forsström.

Han betonar att tiden från idé till lansering måste bli allt kortare för att Sandvik ska hävda sig i konkurrensen.

Nya produkter kan vara allt från helt nya borrar, fräs- och svarvverktyg till nya storlekar på befintliga verktyg.

Basen är höghuset på Mossvägen i Sandviken.

Här sysslar ungefär hälften av de drygt 400 medarbetarna med forskning och utveckling. Utöver det har Coromant en anläggning för materialforskning i Stockholm.

– Här finns kärnan och här finns ledningen under överskådlig tid, säger Klas Forsström som inte tycker att det varit svårt att rekrytera kvalificerad personal till Sandviken.

– Under lång tid har vi byggt upp en plattform som attraherar talanger från hela världen, säger han.

Mer läsning

Annons