Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle hamn - en affär i miljardklassen

/

– Gävle sitter på ett riktigt guldkorn, säger hamnens styrelseordförande Hans Wahlström, S.
Från fackets sida är man försiktigt positiva till en privatisering.

Annons

– Men det är viktigt att Gävle kommun ställer krav. Ett bra driftavtal med den tänkta köparen är en förutsättning, säger Morgan Gustafsson, ombudsman på Transportarbetarförbundets hamnavdelning.

Större möjligheter till investeringar är en fördel som han ser det. Samtidigt kan ägarbytet leda till otrygghet hos de anställda.

– Det finns en oro nu över vad som ska hända. En seriös aktör är A och O. Annars ser vi hellre att driften av hamnen blir kvar hos kommunen, säger Magnus Hellström, förhandlingsombud i Gävle hamn.

Yilport holding verkar vara att bolag som vill satsa, tycker han.

– De verkar bra, men man kan inte veta säkert. De har ju inte drivit containerterminalen så länge.

I Göteborg såldes driften av Sveriges största hamn för tre år sedan. Verksamheten delades upp på tre privata aktörer. Både Morgan Gustafsson och Magnus Hellström har uppfattat att privatiseringen där gått bra.

Sju miljarder kronor kostade Göteborgs hamn. Även om Gävle hamn är mindre så blir privatiseringen också här högst sannolikt en affär i miljardklassen.

– Men det blir inte automatiskt så att högst pris vinner. Det viktigaste är att det blir rätt aktör, säger Jörgen Edsvik, S, kommunstyrelsens ordförande.

En del av pengarna kommer att gå till att betala tillbaka investeringslån som hamnen tagit.

Gävle ska behålla ägandet av marken och infrastrukturen i hamnen,

– Det finns nästan inget man kan ha som är mer värdefullt. Vi sitter på ett guldkorn som många andra kommuner saknar. Och så länge vi äger marken är det vi som sätter villkoren, säger Hans Wahlström, S, styrelseordförande för Gävle hamn.

Mer läsning

Annons