Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dioxinet kommer från Tyskland och Polen

Dioxinet i Östersjö­fisken kommer främst från luftföroreningar från Tyskland och Polen. Men även länets lokala industrier bidrar till höga dioxinhalter i bottensediment längs kusten. Det visar två års forskning på åtta platser längs Norrlandskusten.

Annons

Länsstyrelsen Gävleborg anordnade på måndagen en seminariedag om miljögifter på Hotel Winn i Gävle.

Två av de forskningsprojekt som presenterades är i sina slutfaser och handlar om dioxiner.

Det ena är det internationella Baltic POP och det andra är ett nationellt projekt som länsstyrelserna i Norrland har drivit.

Syftet med projekten har varit att ta reda på orsakerna till problemet med de höga halterna dioxin i fet fisk, särskilt efter södra Bottenhavskusten och utanför länets kust.

– Vi har inte haft någon bra data för kusten tidigare, säger Anna Sobek, som är miljöforskare vid Stockholms universitet och har lett det nationella projektet.

Bottenproverna har tagits på åtta platser längs Norrlandskusten. De enda provplatserna i Gävleborg var Sandarne utanför Söderhamn och Strömsbruk i Nordanstigs kommun.

Resultaten visar att dioxinet i bottensedimentet läcker mer ut i vattnet ju närmare kusten man kommer, men att de största halterna av dioxiner kommer med luftföroreningar från Europa.

Men varför är det mer dioxin här än i andra delar av Östersjön?

– Det är svårt att svara på exakt eftersom fisken rör sig och flyttar runt. Men jag tror att det finns två faktorer: Att det har funnits mycket tung industri och att det är mindre utbyte av vatten med västerhavet än längre söderut, säger Anna Sobek.

Det finns ändå positiva tendenser. Koncentrationen av dioxiner i bottensedimentet har sjunkit med 40 procent sedan 1970-talet, men dioxinhalterna i fisken går inte ned i samma takt.

– Jag är ändå optimistisk. Ju mer kunskap vi har desto lättare är det att påverka. Det är oerhört viktigt att jobba internationellt för att minska lufttransporterna från Europa, men lokala åtgärder är också viktiga, säger Anna Sobek som tror mer på att minska förbränning än att genomföra stora saneringar.

Forskningsrapporten presenteras i maj.

Annons