Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny reklam vållar känslor

/
  • Blir du sugen på att söka till Högskolan i Gävle när du ser den här affischen? ”Jag skulle aldrig göra det. Hon ser äcklig ut, säger Hanna Nordin, Gävle, 24, som inte vill vara med på bild.”  ”Det ser ut som en person från någon slags komediprogram. Det känns inte lyckat”, säger Patrik Eriksson, Gävle, 26 år.
  • ”Ja det blir jag. Jag tror att det är roligt att läsa där. Det ser roligt ut”, säger Mariam Yazdan Abad, 26 år, Gävle.
  • ”Nej, vi blir inte sugna, men vi hade ändå inte tänkt söka till högskolan”, säger Henrik. ”Jag gillar inte sånt här”, säger Robert.

Högskolans nya reklamkampanj har vållat känslostormar internt. På flera utbildningar svär man sig fri från inblandning.

– Jag skulle inte vilja presentera en sjuksköterska på det sexistiska sättet, säger Gunilla Mårtensson, utbildningsledare för sjuksköterskeutbildningen.

Annons

Högskolan i Gävle marknadsför sig nu rejält. I en reklamkampanj för drygt 2,5 miljoner kronor visas reklamfilmer på bio, i tv och affischer i utomhusmiljö. De sistnämnda sitter i Gävle, Dalarna och denna vecka även i Stockholms tunnelbana.

Sju yrken porträtteras genom kraftigt manipulerade bilder. Sjuksköterskan bär vit figurnära uniform som är uppknäppt nertill så att spets skymtar fram. Ansiktet är en mans, med mustasch.

– Det är kanske roligt för några, men inte för mig, säger Gunilla Mårtensson, som skulle vilja att annonser för sjuksköterskeutbildningen istället kommunicerade förtroende.

– En sjuksköterska har en internationell etisk kod och ska alltid agera så att man har allmänhetens tillit och förtroende, säger hon.

Kampanjen har rört upp känslor på högskolan, men få vill uttala sig om det när Arbetarbladet ringer.

Det gäller även för Tommy Gerdemark, utbildningsledare på fastighetsmäklarprogrammet.

– Jag har inte varit med och tagit fram den här kampanjen, säger han.

Enligt Johan Ahlgren, kommunikationschef på högskolan, är syftet med kampanjen att folk ska ladda ner en applikation till mobiltelefonen. Via den kan man få information om 50 yrken och vilka passande utbildningar som finns på Högskolan i Gävle.

– Svensk reklam använder ofta humor som metod men det är inte så vanligt för högskolor och universitet. Att stoppa in mansansikten i en kvinnokropp visar på det galna, att det inte är på riktigt, säger Johan Ahlgren.

Johan Ahlgren anser att kampanjen har förankrats i organisationen genom den styrgrupp som tagit del av syfte och avsikt.

Har utbildningsledarna sett och godkänt bilderna?

– Svaret blir ja.

Tillbaka till Tommy Gerdemark och mäklarutbildningen.

Men som utbildningsledare har du väl varit med och godkänt den?

– Nej, det skulle jag inte vilja säga.

Annons