Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Resebolaget informerade om hajattacken

De svenska turisterna i Sharm el-Sheikh informerades om hajattackerna via anslagstavlor på hotellen.
– Vi har absolut inte brustit i informationen, säger Viveka Björkman, marknadschef på Detur.

Annons

Arbetarbladet berättade i tisdags om Gävlebon Annika Almqvist, som något förskräckt insåg att hon hade snorklat i Naama Bay bara timmar innan en tysk turist dödades efter att hon attackerats av en haj.

Badförbud

Vid två tillfällen under förra veckan utfärdades badförbud runt det egyptiska resmålet Sharm el-Sheikh efter att turister hade attackerats av hajar. Den första inträffade onsdag 4 december.

Annika Almqvist hade uppmärksammade badförbudet tack vare hotellets skyltar, som dock inte nämnde något om hajar, men var kritisk till att resebolaget Detur hade informerat dem.

På anslagstavlor

Enligt Viveka Björkman skrevs informationsblad som sattes i pärmar och på anslagstavlor på alla hotell där Detur hade gäster.

– Det är möjligt att de hade information om hajarna på anslagstavlan men vi tycker det var otillräckligt. Det var ingen som sprang där och tittade på anslagstavlan, för vi visste inte om att det var hajfara, vi tycker de kunde ha informerat oss personligen, säger Annika Almqvist.

Mer läsning

Annons