Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tor Viking bryter isen

/
  • uppdraget slutfört. En bit från Norrsundets hamn lämnar vi Ice Star. Uppdraget är slutfört och vi kan vända hemåt. Från det att vi möter upp Ice Star tills dess att vi lämnar henne igen går det inte mer än 20–30 minuter. Dagen efter ska Ice Star ut från Norrsundets hamn igen. Om det blir kallare eller börjar snöa finns risken att Tor Viking måste åka hela vägen upp igen för att hjälpa henne ut.
  • Ice star dyker upp. Vid klockan 23 dyker Ice Star upp som små ljusa punkter i horisonten. Sakta kommer hon närmare och följer oss långsamt genom den uppbrutna rännan.
  • ansvarig. Kapten är chef över hela båten och besättningen. Ett stort ansvar som kräver kompetens på många områden.
  • hur långt är det? Tor Vikings styrman kontrollerar avstånden på sjökartan. Även om all information finns digitalt kontrollerar man också allt manuellt.
  • Strålkastare. Så fort vi lämnar Gävle Hamn lägger sig mörkret över oss som en matta. Fartygets två strålkastare sveper över landskapet och frihetskänslan biter sig fast i natten. Till höger skymtas Skutskär.
  • få konflikter. Kapten Torbjörn Kristiansen, överstyrman Daniel Arnesson och ice advisorn Mikael West har mycket att gå igenom och ha koll på. Trots att besättningen alltid är den samma på Tor Viking (de jobbar i två arbetslag som avlöser varandra) blir det, enligt Torbjörn Kristiansen, sällan konflikter.
  • Håller hamnarna öppna. Tor Viking är ett kombinationsfartyg och har hela världen som arbetsfält. Största delen av året befinner det sig i Nordsjön eller Alaska och flyttar på oljeplattformar. Men i januari, februari och mars ska fartyget finnas tillgängligt för isbrytning om det behövs. Så blev det i år. Nu ansvarar Tor Viking för att hålla alla hamnar mellan Gävle och Sundsvall öppna oavsett väder.
  • fisk på menyn. Den norska kocken Geir Ove Sitter ser till att besättningen håller sig mätta och belåtna. I dag är det fisk på middagsmenyn.
  • Hamnens lilla isbrytare. Alla hamnar har en egen liten isbrytare som håller den inre delen av hamnen öppen. I Gävle Hamn är det Järven som ansvarar för det.
  • lägger fast. I Gävle Hamn arbetar matroserna med att lägg fast båten i väntan på avgång.

Det mullrar svagt och fartyget skakar när skrovet på Tor Viking bryter igenom isen. Fartygets två strålkastare sveper över det istäckta landskapet och frihetskänslan biter sig fast i natten.

– När det är lugnt är det lugnt. När det smäller på, smäller det ordentligt. Isbrytning är trevligt som bara den, säger kapten Torbjörn Kristiansen.



Följ med Arbetarbladet på en oförglömlig resa med isbrytaren Tor Viking och dess 15 besättningsmän.

Annons

Årets vinter har varit ovanligt sträng. Det har gjort att landets ordinarie isbrytare inte har hunnit med sitt arbete. Därför har Tor Viking satts in som förstärkning. Fartyget ska se till att hamnarna och industrin från Gävle till Sundsvall kan hållas igång oavsett väder.

Klockan är 14.00 när jag och fotograf Lasse sätter fötterna på den smala landgången och kliver ombord i Fredriksskans. Vi tar oss snart upp på Tor Vikings brygga där det är full aktivitet. Genom glasfönstren har man sikt i fartygets alla riktningar. 30 skärmar, med radar, gps, kartor och all annan navigeringsinformation som besättningen kan tänkas behöva, blinkar vid skrivbord och instrumentpaneler. Kapten Torbjörn Kristiansen har just gått på sitt pass.

– För mig är det fem–sex år sedan jag körde is, säger han spänt.

Tor Viking är ett kombinationsfartyg och har hela världen som arbetsfält. Största delen av året befinner det sig i Nordsjön eller Alaska och flyttar på oljeplattformar. Men i januari, februari och mars ska fartyget finnas tillgängligt för isbrytning om det behövs. Så blev det i år.

Egentligen ska vi avgå från hamnen klockan 15, men allt förskjuts till klockan 18. Ingen lång försening får vi veta.

– Det är vinter. Tre timmar är ingenting, absolut inte, det är helt normalt, säger Mikael West på finlandssvenska. Han arbetar med isbrytning dagligen och extrainkallad som rådgivare.

Vi väntar och pratar. Mat för två veckor lastas ombord på båten. Sakta går solen ner.

Klockan 18 lämnar vi äntligen hamnen och styr ut genom den smala Holmuddsrännan och vidare ut mot Eggegrund. Fåglarna kretsar kring isen som vi just brutit upp. Där finns fisk och mat de annars inte skulle komma åt.

Målet för kvällen är att möta upp det holländska tankfartyget Ice Star cirka en landmil utanför Norrsundets hamn och hjälpa det in i Norrsundet där isen ligger tjock.

– Just nu har vi mer is än det varit de senaste fyra åren, men för tillfället har vi is en timme ut och sedan är det öppet vatten. Men skulle det bli 20 grader kallt nu skulle vårt område utöka till det dubbla eller mer bara över en natt . Det är så kallt i vattnet att man ser det, säger Mikael West.

Hälften av den 15 man starka besättningen är norrmän. En är polack och Mikael West finländare. Ingen är från Gävle. Alla är män. På väggen hänger en almanacka med bild på en kvinna. Lättklädd.

– Det är ett mansdominerat yrke. Väljer man sjömanslivet väljer man också bort något. I regel att vara hemma med barn, så är det. Men man märker att antalet kvinnor ökar, även om det inte är en stor ökning, säger Torbjörn Kristiansen.

Besättningen med kapten, styrmän, matroster, elektriker, maskinister med flera, jobbar fyra veckor i sträck och är sedan lediga fyra veckor. På fartyget har alla varsin hytt. Det finns internet, svensk tv var de än är, bastu, gym och tvättstuga.

Eftersom fartyget kräver vaken besättning dygnet runt måste de som ska arbetar på natten gå och lägga sig för att hinna sova några timmar. Det blir tyst på bryggan. Bara kapten och styrman håller ställningarna i mörkret. Vi tar oss fram i åtta knop, cirka 16 kilometer i timmen. Vinden är svag, fem meter i sekunden. Det är mycket den, tillsammans med strömmarna, som påverkar hur isen rör sig efter att den har brutits upp. Skulle det blåsa tio meter i sekunden skulle den krossade isen börja klättra upp på varandra, vara blöt, frysa och bli svårforcerad senare.

Klockan är 21.30 när vi kommer fram till Norrsundet. En skarp vit iskant möter oss i mörkret. Här har inget fartyg kört på två veckor. Det är fart på bryggan igen, de flesta är vakna. Det skakar till i fatyget när isen krossas under skrovet. Först klockan 23 ska vi möta Ice Star.

– Om man har tid och möjlighet går man alltid in och kör upp först så att det inte dyker upp några överraskningar, förklarar Mikael West.

Så det gör vi. En timme senare, när vi har vänt och kört tillbaka, dyker Ice Star upp som små ljusa punkter i horisonten. Sakta kommer hon närmare. Via radion tar Kapten kontakt med Ice Stars lots – den enda kvinnliga i Sverige. Alla fartyg måste plocka upp en utbildad lots som får guida fartyget in i hamnen. Ice Star följer oss långsamt genom den uppbrutna rännan. En bit från hamnen lämnar vi över till Norrsundets egna lilla isbrytare. Uppdraget är slutfört och vi kan vända hemåt igen.

– Det här gick ju bra, säger Mikael West nöjt.

Från det att vi möter upp Ice Star tills dess att vi lämnar henne igen går det inte mer än 20–30 minuter. Dagen efter ska Ice Star ut från Norrsundets hamn igen. Om det blir kallare eller börjar snöa finns risken att Tor Viking måste åka hela vägen upp igen för att hjälpa henne ut. Varje timme slukar Tor Viking ungefär 1 000 liter diesel.

– Det här är isbrytarservice i ett nötskal. Men visst, man åker här och bränner massa olja fram och tillbaka men man kan motivera det med att man kan hålla hamnarna öppna, säger Torbjörn Kristiansen.

Vid 01-tiden går också kapten ner och sover ett par timmar i hytten. Men några åtta timmars sömn blir det inte tal om.

– Det kan vi väl slå fast att det inte blir. Det blir väldigt upphugget. Väck mig en kvart innan Bönan! ropar han innan han försvinner.

Klockan är 03.30 när jag och Lars släpps av i Fredriksskans igen, trötta och nöjda. I taxin tänker jag på Torbjörn Kristiansens ord i det tysta mörkret på bryggan. Det svarta vattnet och stjärnhimlen som går samman. Isen som krossas mot skrovet.

– Det här är frihet.

Mer läsning

Annons