Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävlebo fick rätt i tvist med Handelsbanken om bankomatstrul på Ibiza

/

En Gävlebo har reklamerat tre uttag han gjort från en bankomat på Ibiza. Ett av tillfällena ledde till en tvist med Handelsbanken. Nu har han fått rätt i Allmänna reklamationsnämnden som rekommenderar att banken betalar tillbaka honom pengarna från det t illfället.

Annons

En 40- årig man från Gävle skulle ta ut pengar ur en bankomat på Ibiza. Men när automaten frågade om han ville ha kontanterna i euro eller svenska kronor blev han förvirrad, han visste inte att den tjänsten fanns. Så han avbröt uttaget. Men senare samma kväll märkte han att summan han knappat in innan han avbrutit ändå hade dragits.

Mannen hänvisades till Handelsbanken när han kontaktade ägaren av bankomaten på Ibiza. Handelsbanken fick besked av den utländska banken att pengarna blivit utmatade när mannen tog ut dem.

Men Gävlebon säger att banken på Ibiza inte undersökt ärendet tillräckligt.

Allmänna reklamationsnämnden anser att Handelsbanken skulle ha skaffat teknisk bevisning för att stärka sin linje. Det har de dock inte gjort, utan har hänvisat till VISA:s internationella regler som inte kräver någon dokumentation.

Mannen reklamerade även två andra uttag då han sagt sig inte fått pengarna. För det ena har han fått ersättning från banken och för det andra har han senare medgivit att han ändå fått de begärda pengarna ur bankomaten.

Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar nu att Handelsbanken betalar tillbaka mannen hans pengar för det tredje tillfället.

Annons