Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Femkronan i rumpan" och andra heta tips inför löparhösten

I höst kommer två föreningar hålla renodlade löpgrupper i Gävle. Vi träffade löptränarna Ingela Stigenberg och Elov Olsson för att få lite tips för den som vill springa lättare och fortare.

Annons

Människan är gjord för att kunna springa, men många springer på fel sätt både tekniskt och sett till hur de tränar, konstaterar Ingela Stigenberg.

– Många som klagar på att de inte utvecklas tränar väldigt enformigt. De springer samma runda varje gång, i samma tempo varje gång och på samma tider på dygnet. Ska du bli bättre måste du träna teknik och köra intervaller, förklarar hon.

Elov Olsson och Ingela Stigenberg är båda ledare för Runacademy i Gävle.

Ingela Stigenberg är sjuksköterska i grunden och har en bakgrund som friidrottare. Numera jobbar hon med företagshälsovård, är löpcoach och föreningen Runacademys platschef i Gävle.

Elov Olsson, känd som en av Sveriges främsta ultramaratonlöpare, och som bland annat har nosat på svenska rekordet på 24-timmarslöpning, håller med.

– Även jag som tränar för att hålla på så länge springer intervaller. För oss som springer långt är det ju oerhört viktigt att springa väldigt ekonomiskt och det är ju också det vi lär ut här, säger han.

TV: Här visar Ingela och Elov några bra övningar för den som vill bli bättre löpare

Även Elov Olsson är ledare för Runacademy i Gävle. Föreningen har löpargrupper på ett 30-tal platser i landet och 5 september börjar deras fjärde termin i Gävle. I år kommer det både att finnas ett fortsättningspass och en ren nybörjargrupp.

– Annars brukar ungefär en fjärdedel av deltagarna komma tillbaka nästa termin medan resten är nya hos oss. Vi har mellan 75 och 100 personer som kommer varje säsong, säger Ingela Stigenberg.

När Runacademy startade våren 2015 var de först ut att ha renodlade löpargrupper i Gävle, även om till exempel gym och idrottsföreningar periodvis sätter ihop grupper för uteträning och löpning. I höst får de dock sällskap av Team Nordic Trail, en organisation som har specialiserat sig på löpning i skog och mark med naturskön omgivning.

– Vi håller på för fullt med förberedelserna och första träningsgången är 20 september, meddelar Robin Johansson, löpargruppsansvarig vid Team Nordic Trail när Hälsopuls hör av sig.

Det första Ingela Stigenberg gör när hon får en ny person att löpcoacha är att spana in personens befintliga löpteknik och kroppshållning.

Vem kan då vara med i en löpargrupp? Jo, alla som vill om man frågar Ingela Stigenberg. Det är viktigt att komma med bra skor och träningsklädd, men resten löser sig efterhand. Vi ber henne och Elov att tipsa om några grundregler för den som vill prova sig fram vidare på egen hand.

TIPS:

1. Ha en neutral hållning, fram med bröstet, låt armarna pendla tätt efter sidan böjda i 90 graders vinkel, och ha avslappnade axlar. Och skjut fram höften: "Tänk att du ska kunna knipa fast en femkrona i rumpan. Då får du den rätta hållningen", säger Ingela Stigenberg.

2. Luta dig framåt, ungefär som den som kör segway gör. Ett sätt att hitta sin egen lutningsgrad är att göra som Elov Olsson gör på bilden: Luta sig framåt tills det inte går längre och då ta första löpsteget.

3. Klampa inte bara på, utan landa på mellanfoten eller framfoten, vilket ger mer spänst. I löpskolan ingår tåövningar som ökar spänsten och rörligheten i fotleden. Försök också att hitta en lagom steglängd. För kort steglängd blir för "struttigt" och för lång steglängd gör att knäna får ta emot för mycket stryk.

Mer läsning