Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Flytande arbetstider" på kritiserade hemtjänstföretaget i Gävle – "En liten klick är missnöjda"

På Gefle Seniorservice tillämpas "flytande arbetstider". De flesta som jobbar där är nöjda med modellen, menar företagsledningen som hävdar att de missnöjda utgörs av "en liten klick".

Annons

LÄS OCKSÅ: Hemtjänstföretag i Gävle lade patientjournaler på Facebook – "Vi ser allvarligt på det här"

Ägaren David Frost och Eija Urnefelt, verksamhetsansvarig, framhåller att de "flytande arbetstiderna" togs fram i samarbete med personalen när hemtjänstföretaget startades för fyra år sedan.

– Sedan har det bara rullat på, säger David Frost.

Personalen har arbetsschema som visar om de ska jobba dag eller kvällspass. Dagpasset börjar 06.45 och personalen ska då vara tillgänglig till 15.30 med en rast på 45 minuter.

– Om du får en avbokning i slutet av dagen och väljer att gå hem, då är det helt och hållet upp till dig. Om du inte väljer att gå hem så lär du stanna kvar och finnas tillgänglig för verksamheten, säger David Frost.

– Om det i stället drar över tiden hos en kund så behöver man inte ringa till kontoret och be om tillstånd för att lösa dagens uppgifter. Om det hade varit i kommunal regi hade du inte fått ta ett självständigt beslut att jobba längre än din arbetsdag, säger han.

Om man inte har uppdrag direkt efter lunchrasten så kan det också bli avdrag på lönen såvida man inte anmäler sig till verksamhetsansvariga.

– Om den som har en lucka väljer att inte höra av sig då blir det ingen arbetstid. Under arbetstid är du hos kunder, säger Eija Urnefelt.

De betonar personalens eget ansvar.

– På kvällarna , om arbetstiden är till 21.55 så är det väldigt många som går hem en timme tidigare. De förfogar själva över sin arbetstid. Om de gör kortare besök hos kunderna och går hem tidigare så betalar vi inte för det. Man kan inte få betalt när man är hemma, säger David Frost.

Han medger att det funnits missnöje med upplägget.

– Ja, från en klick på fyra-fem stycken som samtliga sagt upp sig. Sen har vi cirka 25 anställda som är nöjda med upplägget och som kommer att sakna det när vi kliver in i kollektivavtalet i juli.

David Frost tror att personalen kommer att sakna "friheten att väldigt flexibelt påverka schema och arbetstid med väldigt kort varsel".

LÄS OCKSÅ: Oklara arbetstider och gratisjobb på hemtjänstföretag i Gävle – "Vi jagar timmar som om vi vore timanställda"

Det är

Ända sedan starten 2012, då Gefle Seniorservice började utföra hemtjänst inom Lagen om valfrihetssystem (LOV), så har företaget saknat kollektivavtal.

Men i veckan kom man överens med facket Kommunal. Från 1 juli ska personalen omfattas av kollektivavtalet.

– Min förhoppning är att alla pappersformalia är klara då, säger David Frost.

Visserligen finns kollektivavtal för Gefle Seniorservice AB som startades i april. Men där finns inga anställda och ingen verksamhet i dag.

– Däremot har vi i huvudsak följt kollektivavtalet när det gäller OB, semestrar och så vidare. Vissa bitar har även varit bättre än kollektivavtalet. Vi har hela tiden haft kollektivavtalet som ledstjärna.

Det "flytande arbetsschemat" kommer dock att avskaffas när kollektivavtalet börjar gälla.

– Vi kommer att fixera arbetstiderna, på gott och ont. I dag har personalen haft möjlighet att påverka, till exempel byta från kväll till dag. Det kommer inte att gå på samma sätt, säger David Frost och Eija Urnefelt.

David Frost säger samtidigt att han ser positivt på det fortsatt samarbetet med Kommunal.

– De har lång och gedigen erfarenhet av vårdverksamhet och kan vara en bra motor, säger han.

Gefle Seniorservice har i dag drygt 30 undersköterskor som jobbar med hemtjänst i Gävle.

LÄS OCKSÅ: Rödgröna kräver att Gefle Seniorservice anmäls till polisen – "Aktören har gjort olagliga saker"

Mer läsning

Annons