Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Frösundas chef skyller på personalen – "Olyckligt när de låter sin oro gå ut över kunderna"

"Det är väldigt olyckligt när medarbetare låter sin personliga oro gå ut över våra kunder", säger Cecilia Hjorth Eklund, affärsområdeschef på vårdföretaget Frösunda Omsorg.

Annons

LÄS MER: Så blev det när Frösunda tog över gruppboenden i Gävle – "Det är mer eller mindre kaos"

Hon kommenterar kritiken efter förändringarna som vårdföretaget genomfört på gruppbostäderna i Gävleområdet.

– Alla förändringar är ju jobbiga för alla parter. Det kan ju ge olika effekter för olika personer, beroende på hur flexibel man är och om man förstår syftet, säger Cecilia Hjorth Eklund som ansvarar för affärsområdet Funktionsnedsättning.

Varför var det nödvändigt att genomföra förändringen av tjänstgöringsgraderna?

– Dels har vi ett avtal med Gävle kommun att förhålla oss till, om vad vi ska leverera och hur det ska gå till. Sen har vi ett tydligt koncept som innebär att vi har kunden i fokus. Vi vill ge kunderna vad de behöver. Om kunderna är på sin dagliga verksamhet finns ingen anledning att ha full bemanning på plats, säger hon.

Hon medger att förändringarna har påverkat kunderna, personer med olika former av funktionshinder, som bor i gruppbostäderna.

– Om man har missnöjda medarbetare som inte förstår att vi gör det här för kundernas skull så finns det en risk att det går ut över kunderna. Det kan jag tycka är väldigt olyckligt. Vi måste ju vara väldigt professionella och inte låta vår egen personliga oro gå ut över våra kunder, säger Cecilia Hjorth Eklund.

Föräldrar som jag har pratat med berättar om oro och sämre struktur. De pekar på att många i personalen har slutat och att de nya saknar kunskaper om de boendes problem och behov. Det ska bland annat ha lett till att de boende inte får tillräcklig hjälp att komma upp på morgnarna. Hur har det fungerat?

– Det behövs alltid en inkörsperiod innan nya medarbetare är på banan. Våra verksamheter är väldigt relationsbundna. Slutar personal så blir det naturligtvis turbulens och påverkan för kunderna under en period, när kunden ska vänjas vid ny personal.

Det ska ha skett flera incidenter på senare tid, bland annat ska en boende blivit lämnad på en buss när medföljande personal klev av. Kommentar?

– Den där incidenten känner jag inte till. Vi har inte haft onormalt många vård- och omsorgsavvikelser, säger Christina Hjorth Eklund och framhåller att man aktivt arbetar för att medarbetarna rapporterar alla avvikelser så att förbättringar kan göras.

Enligt den informationen som Hjort Eklund har så är inga tjänster som vårdare på gruppboendena i Gävle vakanta i dag. Däremot söks ersättare till verksamhetschefen som nyligen sade upp sig.

Mer läsning

Annons