Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så informerar Migrationsverket asylsökande om svensk sjukvård: "Ring alltid om någons liv är hotat"

Asylsökande som kommer till Sverige får information av Migrationsverket om att ringa 112 om man blir akut sjuk.

Annons

Den 47-åriga asylsökande mannen som dog i sin väns armar i väntan på ambulans tog själv inte kontakt med sjukvården. Först på väg till sjukhuset larmade hans vänner 112.

Om orsaken var att han var rädd att inte göra sig förstådd eller om han inte insåg allvaret i situationen är oklart men 47-åringen ska i varje fall ha känt till var man kan vända sig i Sverige om man blir sjuk.

Asylsökande som kommer till Sverige får vid två tillfällen veta av Migrationsverket om var de ska vända sig om de blir sjuka. Det berättar Irene Sokolow på myndighetens presstjänst.

Migrationsverket informerar asylsökande om svensk sjukvård vid två tillfällen när de precis kommit till Sverige.

Först vid en gruppinformation som brukar hållas inom en månad från det att man anlände till Sverige. Förutom information om asylprocessen och mottagningen får de asylsökande veta hur det fungerar med hälso- och sjukvården i det nya landet.

Bland annat vad en hälsocentral är, om sjukvårdsupplysningen och att det finns information på webben på andra språk än svenska.

– Specifikt om akutsjukvård säger vi: ”Om något allvarligt händer som att det brinner, någon blir akut sjuk eller utsatt för brott eller våld ska du ringa 112. Ring alltid om någons liv är hotat. Du bör kunna berätta var du är någonstans när du ringer.”

Även vid det mottagningssamtal man som asylsökande kallas till en tid efter att man sökt uppehållstillstånd går en handläggare igenom vad som händer om man blir sjuk.

– Men det är förstås en hel del praktisk information att ta in när man kommer ny, så vad man kommer ihåg när det uppstår en akut situation är naturligtvis svårt att säga, säger Irene Sokolow.

Den nu avlidna 47-åringen bodde i en egen lägenhet i Österfärnebo tillsammans med sin dotter.

– Här kan man säga att möjligheten att få hjälp av Migrationsverkets personal eller av andra skiljer sig åt beroende på på vilken typ av boende den asylsökande bor på, säger Irene Sokolow.

På ett anläggningsboende finns det personal dygnet runt så även om det händer något på natten kan en väktare på plats guida i en sådan här situation.

Bor man i en egen lägenhet finns inte den möjligheten.

– Samtidigt är vi på Migrationsverket glada när asylsökande får möjlighet att bo i egen lägenhet eftersom vi vet att många vill det och att det minskar känslan av att befinna sig i ett flyktingläger.

Mer läsning

Annons