Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så tränar du rätt i utegymmet: "Anpassa efter egen kropp"

Sommar och semester, en perfekt kombination för att träna utomhus. I Boulognerskogen finns ett stort utegym för den som vill bygga muskler eller kanske bara hålla i gång. Här får du tips på hur du kan använda utegymmet och ett förslag på ett helkroppspass.

Annons

Det är soligt och varmt när vi möter Hälsopuls egna personlige tränare Sebastian Borensjö som till vardags jobbar på Söders Källa. Vi träffas vid utegymmet intill Boulognerbadet. Här kan du bland annat träna rygglyft, bänkpress och benböj.

– Gymmet passar inte exakt för alla men för väldigt många. Det gäller att alltid känna efter om övningarna fungerar för dig, säger Sebastian Borensjö.

Gymmet är ett bra komplement till löpning, berättar Sebastian. Han tycker att det är bra att det finns utegym eftersom det ökar möjligheten för folk att träna styrketräning.

– Nu finns det inga ursäkter kvar längre, skrattar han.

Hälsopuls pt Sebastian Borensjö visar hur gymmet i Boulognerskogen fungerar.

Han går runt bland redskapen, som han tycker är bra utformade för att i princip kunna träna hela kroppen. Han stannar till vid ett redskap där man bland annat kan träna liggande benlyft med lutning.

– Det tränar väldigt mycket mage och även lite höftböjare.

Tror du att ett utegym kan få fler att träna?

– Ja, det tror jag absolut. När jag har gått förbi har jag sett folk som stannar till på en löparrunda och kör lite extra styrketräning. Även små grupper av folk samlas här och tränar tillsammans.

Vad ska man tänka på när man tränar här?

– Man ska alltid tänka på i vilken dagsform man är i, och anpassa sig efter sin egen kropp och sin egen styrka, säger Sebastian Borensjö.

Utegymmet i Boulognerskogen

Här är ett pass som Sebastian Borensjö har satt ihop, som passar att köra i gymmet i Boulognerskogen:

Nivå 1 - kort pass, tar 10 minuter. Ett varv, nio stationer, en minut på varje station. Vila får du göra när du har gjort klart ett varv.

Latsdrag

Låga chins

Stepups

Benböj

Bänkpress

Rygglyft

Axelpress

Liggande benlyft

Marklyft

Utför alltid övningarna med god teknik.

Mer läsning