Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tvungen att åka elva kilometer för att ringa – problem med Telias nät i flera veckor

77-åriga Ingemar Brink har fått åka 11 kilometer för att kunna använda sin mobiltelefon. Sedan åskan slog ner i maj har Telias nät inte fungerat som det ska. "Det har tagit tid att göra analysen", säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Annons

Två åskknallar hördes i Åmot vid halv fem på morgonen 24 maj. Sedan dess har det varit problem med mobilnätet. Ingemar och Lena Brink blev helt utan telefon.

– Jag har ringt Telia sju-åtta gånger och får olika svar, säger Ingemar Brink på onsdagen.

Flera gånger har de fått veta att problemet ska vara löst om någon dag, men varje gång har de blivit besvikna.

Läs också: Ge fan i min kopparkabel!

– Vi har åkt 11 kilometer för att kunna ringa. Jag är så krasslig att jag behöver ringa läkare flera gånger. Så ska man sitta där tills de ringer tillbaka, säger Ingemar Brink.

Först trodde de att det kunde ha blivit fel på deras egna telefoner.

– Vi böt kort då, för vi tänkte att det kanske var något konstigt med simkortet, säger Lena Brink.

Efter nära tre veckor utan att kunna ringa hemma köpte Ingemar och hans fru Lena nya telefoner, men det hjälpte inte för Ingemars. Hans nya telefon fungerade inte heller.

Efter 18 dagar utan telefon köpte Ingemar och Lena nya mobiler.

– "Klösbrädan" fungerar nu men det har varit si och så, säger Ingemar Brink om sin frus nya telefon.

En del mobiler har fungerat, men inte utan problem. Tomas Årkrantz, som också bor i Åmot, har visserligen kunnat ringa men samtalen har ofta brutits efter mindre än en minut. Det problemet har även Lena Brink haft med sin nya telefon.

Läs också: Nya problem med Telias fasta telefoni – nästan 3 000 kunder drabbade

Ingemars nya GSM-mobil, en Doro-telefon i en enklare modell som är populär bland äldre, fungerade inte alls. Trots att det ser ut som att den har mottagning går det bara att ringa SOS.

– Det blir dyrt det här du, säger Ingemar Brink.

Han tror inte att telefonproblemen blivit så långvariga om det inte gällt en liten ort som Åmot.

– Så är det inte. Vi har nät i hela landet och måste se till alla kunders bästa, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Läs också: När kommer våra telefoner att fungera i Ockelbo, Telia?

Att det tar så lång tid att lösa problemet beror enligt henne dels på att det tog tid att analysera felet och dessutom att det drog ut på tiden att få rätt utrustning. Det är också det som gjort att kundtjänsten haft svårt att ge ett rakt svar på vad som är fel. Inger Gunterberg har tittat på hur problemen sett ut i Årsunda, där mobilnätet inte heller fungerat som det ska.

– Nu fungerar allt som det ska där, säger hon.

Ingemar Brink vågade inte lita på Telias löfte att mobilnätet skulle fungera på torsdagen. Han gjorde ytterligare en resa till mobilbutiken och bytte sin Doro mot en telefon som även fungerar på 3G och 4G.

– Det är den tredje telefonen jag har nu, säger han.

Mer läsning

Annons