Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför är Sandviken bland de första i Sverige att satsa på vätgasbilar

Det är ingen slump att det är just Sandviken som investerar i vätgasbilar. Här finns redan en gasledning till Sandvik. "Vi gör en gemensam satsning", säger Peter Kärnström (S), kommunalråd.

Annons

Aga Gas AB i Sandviken.

Peter Kärnström (S), kommunalråd.

Den nya vätgasmacken ska placeras på baksidan av Jernvallen vid klotterplanket, enligt detaljplanen, och väntas vara klar i oktober. Det är en investering på ungefär 10 miljoner kronor, där 7 miljoner kronor är stöd från Europeiska Unionen (EU). Resten finaniseras av Aga Gas AB, som också bygger macken.

Läs mer: Ny vätgasfabrik fixar gasen åt Sandvik

Det är tillgängligheten till Aga gas AB och Sandvik AB, och storföretagens goda samarbete med kommunen, som har gjort det möjligt för Sandvikens kommun att bygga vätgasmacken och köpa in bilar.

– Sandvik material technology (SMT) och Aga finns här och det fanns ett intresse från båda, så det tar vi vara på. Vi gör en gemensam satsning och det man gör kommunalt påverkar också globalt, säger Peter Kärnström (S), kommunalråd.

Läs mer: Snart kan Sandvikenborna tanka bilen med vätgas

Vätgasen tillverkas på Aga i Sandviken. Vatten renas och det tillsätts elektricitet, så att syrgas och vätgas kommer ut. Det krävs 5 kilowattimmar för att får fram en kubikmeter vätgas, som man kommer ungefär en mil på , enligt Roger Andersson, affärsutvecklare Clean energi Aga Sverige.

– Vi tar vara på gasen genom att komprimera och torkar den. Sedan säljer vi den i gasflaskor eller så transporteras den i en tre och en halv kilometer lång pipeline till Sandvik, säger han.

Vätgasledning över Sätragatan i Sandviken.

På SMT används gasen i ugnarna, för att det rostfria stålet ska vara riktigt blankt. Placeringen av macken är därför strategisk och tanken är att ledningen också ska försörja macken med vätgas. Det är tillgängligheten till gasen som gör att det byggs en mack, även om det bara finns sex bilar som behöver den.

Till hösten kommer de tre bilar som Sandvikens kommun har köpt och de tre bilar som SMT har köpt att rulla på gatorna. Men Roger Andersson påpekar att det ännu är en liten marknad och att det är bara två modeller av vätgasbilar färdiga.

Läs mer: Experten om kommunernas storsatsningar på miljöbilar

– Det är lika som det var med elbilar i början, fast vi är fem år efter. Det skulle behövas investeringsstöd om vi vill jobba mot ett samhälle utan fossila bränslen, säger han.

Det kommer inte att ske några förändringar på Aga, när det gäller vätgasproduktionen. Men Roger Andersson hoppas att det så småningom sker utökningar.

Vätgasproduktionen på Aga i Sandviken.

– Vi tror på vätgas, fast det kommer inte smälla till och bli 50 nya jobb så där. Men om utvecklingen fortsätter så här så kanske, säger han.

Sandvikens satsning på vätgasbilar utesluter inte att det används elbilar inom kommunen. Det ska till exempel sättas upp nya snabbladdningsstolpar efter Sveavägen och vid Sandbacka park, enligt Anders Lundell, EU-strateg i Sandvikens kommun.

Vätgasbil

Bränslekostnader: Cirka 8-9 kronor per mil.

Räckvidd: 50-70 mil.

Antal: Det säljs cirka 1500 bilar per år.

Prisexempel: cirka 500 000 kronor beroende på modell

Så många finns det i Sverige: 2015 fanns det fyra vätgasbilar och samtidigt rullade det 2 958 860 stycken bensinbilar på de svenska vägarna. I dagsläget har antalet vätgasbilar ökat till elva, enligt verksamhetsledare Björn Aronsson på Vätgas Sverige. Men innan året är slut tror han att det finns 20 vätgasbilar i Sverige.

Mer läsning

Annons