Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De tror att säker motorbana i Sandviken kan minska buskörning

Niklas Källström förlorade sin son i en bilolycka. Nu är han en av de Sandvikenbor som vill ha en säker plats för motorsport. En investering som många tror kan minska buskörningen i staden. Men det är inget kommunen prioriterar.

Annons

En av Sandvikens många motorentusiaster har ställt sig upp och sagt sitt. Det stora intresset för bilsport har, i hand med förståelse att buskörning inte uppskattas, motiverat Axel Frank att kontakta makthavarna.

– Jag har ju sett insändarna under vintern om att folk åker runt och sladdar. Och jag vet att många är jättetrött på det, säger han.

LÄS MER: Rekordintresse för bilträff i Sandviken

Han uttrycker viljan att dra mer bilmänniskor till Sandviken och menar på att det finns en lösning som gynnar alla. Därför, skrev han själv ihop ett medborgarförslag och skickde det till kommunens makthavare.

Den grundläggande tanken är att banan ska ligga en bit utanför staden, långt ifrån de som upplever bilåkning och avgaser som störande. Säkerhet ska också vara en prioritet. Han föreslår dock inte alltför detaljerat på grund av idéns tidiga stadie; men han är ändå beslutsam angående varför banan behövs i området.

– Jag vet ju att det inte finns några motorbanor i närheten, säger Axel Frank och poängterar att den närmaste är Tierps Arena, utanför Gävleborgsregionen.

LÄS OCKSÅ: Insändare: Tio saker vi saknar i Sandviken...

En bana skulle locka folk från hela regionen, menar han. Folk kan komma och känna på banracing; pröva på och se vad sin bil går för. Att hyra go-kart ses också som ett exempel på en ekonomisk sidoaktivitet när banan inte ockuperas av andra.

Huvudsyftet är dock att banan ska vara en lokal mötesplats för motorentusiaster. Bilträffar och större event ska vara gräddet på moset.

Axel Frank är inte ensam om att se behovet av en motorbana i Sandviken. Även andra aktörer håller med och har tidigare varit till kommunen angående detta ärende.

– Vi har pratat med kommunen om det här förut. Men de vill ju inte att man ska ha med motor att göra egentligen. Motor är lite tabu, så att säga. Men helt klart, det måste finnas något för ungdomarna, säger Niklas Källström, vars son avled i en sportbilsolycka i Sandviken.

LÄS MER: Lista: Flera saker som Sandviken saknar

Han är tydlig med att han är strikt emot olovlig körning, men samtidigt har han själv varit ung en gång i tiden och förstår hur ungdomar tänker. Han påpekar att det är nyfikhenheten på den egna förmågan att hantera ett fordon som får folk att busköra.

Ett lagligt alternativ skulle stopp för detta och vara mycket säkrare för alla, men han.

Johan Johansson, vän till Niklas Källströms son och medgrundare till bilträffen Mäki-meet, som hålls i sonens minne, förklarar.

Niklas Källström förlorade sin son Marcus

– Jag tror en motorbana skulle påverka mycket genom att få bort det olagliga från gatan. Istället för att åka runt på byn och härja är det bättre för undgomar att åka dit och gasa ur och visa upp sina bilar.

LÄS OCKSÅ: Krav på mobilförbud bakom ratten – så många har fällts i Gästrikland

Peter Kärnström (S), kommunalråd, befarar dock motsatt effekt.

– Har man en sådan här racebana och man inte får plats, så kanske det gynnar buskörningen istället.

Han tillägger att det är ett hav av försäkringsbestämmelser och tillstånd som komplicerar en eventuell motorbaneetablering.

Trots det, verkar det finnas en liten strimma hopp för Sandvikens motorentusiaster. Peter Kärnström tillägger.

– Vår prioritet är just nu att bygga förskolor och skolor. Men, vi ska naturligtvis titta på det där medborgarförslaget som allt annat.

Läs fler motorsportrelaterade artiklar här.

Mer läsning

Annons