Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sekos kritik mot PostNord efter problemen: "Dragit ner för mycket och för fort"

Det senaste året har kvaliteten inom det svenska postväsendet varit sämre än tidigare. "En del i problemet är förändringen i arbetsmetoder." säger Sekos ordförande Susanne Elfving-Eriksson.

Annons

LÄS MER: Poststrul i Sandviken – Omar har förlorat pengar och missat läkartid

På senare tid har det uppdagat sig mycket problem med postudelningen i Sandviken. Det är ingen överraskning för fackliga Seko som larmat om dåliga förhållanden för brevbärarna vid flera tillfällen. Arkivbild.

Arbetarbladet har tidigare berättat om Omar Henriksson i Sandviken som missat fakturor, är skyldig Gävle sjukhus pengar för uteblivna besök och blivit sjuk för att han inte hämtat ut medicin. Allt för att posten inte kommit under tre veckor.

Problemen i Sandviken kommer inte som en blixt från klar himmel. Postoperatörernas egen klagomålshantering, deras kvalitetsuppföljning och Post- och Telestyrelsens (PTS) tillsynsverksamhet visar att kvaliteten på postutdelningen varit sämre än tidigare under det senaste året.

– En del i problemet är förändringen i arbetsmetoder. Samtidigt som vi gått igenom förändringar så minskar vi ständigt på personal och får allt större distrikt, säger fackliga Sekos ordförande Susanne Elfving-Eriksson.

INSÄNDARE: Post Nord = No Post

Förändringen i arbetsmetoder består i att en del av sorteringen nu sköts maskinellt. Tanken är att man ska minska tiden brevbärarna sorterar och därför ska kunna täcka större distrikt. I den förändringen ingår det en ständig minskning med folk och större distrikt att ansvara för, berättar Susanne Elfving-Eriksson.

– Med förändringen ville man tjäna sorteringstid så att brevbärarna skulle kunna vara ute på sin rutt mer. Men den förde också med sig att vi måste hålla koll på ett par extra buntar vilket tar tid. Dessutom är det vanligare med tyngre varubrev nu för tiden, säger Susanne Elfving-Eriksson.

Arbetarbladet upplyser om problemen som uppdagat sig i Sandviken. Med post som inte kommer fram eller hamnar i fel brevlåda.

– Att man inte fått posten på tre veckor är bedrövligt och det här med att de får fel post kan ha att göra med att brevbärarna är på en ovan rutt eller att de är så stressade att man gör misstag, säger Susanne Elfving-Eriksson.

Post- och telestyrelsen (PTS) har låtit göra en studie av PostNord och Bring CityMail som är landets största postutdelare. PTS har märkt av ett ökat antal klagomål under det senaste året.

LÄS OCKSÅ: Försvunnen post växande problem

Studien visar att orsaken till att förändringarna inte gått som önskat är att de genomförts för snabbt och med bristande resurser. PTS kommer att ställa krav på postleverantörerna för att få bukt med problemen. Susanne Elfving-Eriksson känner igen sig i studiens resultat.

– Det är klart att vi ska vara effektiva. Det måste man vara idag och det är vi. Men det måste fungera också. Jag anser att man har dragit ner för mycket i personalstyrka för fort.

I april 2015 genomförde PostNord en stor omorganisation. Det är den som är föremål för kritiken. PostNords områdeschef Katarina Sörman anser att förändringen var absolut nödvändig.

– Vi måste följa den utveckling som är i samhället, vi kan inte blunda för hur kunderna skickar sina varor utan måste förändra utifrån hur det faktiskt ser ut för att fortsätta att vara relevanta även i framtiden.

Du känner inte igen dig alls i beskrivningen från bland annat fackligt håll att ni dragit ned för hårt?

– När man startar en ny organisation så är det alltid en inkörningsperiod. Det är inte alltid det klaffar till 100 procent från början, säger Katarina Sörman.

Mer läsning

Annons