Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävlefamilj blåst på bokat boende

/
  • Familjen Egebrand Wisting från Gävle skulle semestra i New York och bokade lägenhet genom Airbnb. Väl på plats fick de aldrig några nycklar.

Familjen Egebrand Wisting från Gävle blev blåsta på sitt boende i New York.
De hade hyrt lägenhet genom den populära sajten Airbnb men väl på plats fanns inga nycklar.

Annons

New York-semestern i juni blev inte riktigt som Marie Egebrand och hennes familj tänkt sig.

Trots att de redan i januari bokat och betalat för en rymlig lägenhet på Manhattan fick de ägna timmar åt att på plats jaga nytt boende och sova på fyra olika ställen på en vecka.

– Det var ju inte så roligt, det gav smolk i bägaren, säger Marie.

Lägenheten på Manhattan förmedlades till familjen av Airbnb, en sajt på nätet där privatpersoner kan hyra ut och boka boenden runt om i världen.

Läget var bra och det fanns tillräckligt många sängplatser för sex vuxna personer.

– Vi fick kontaktuppgifter till värden. Överenskommelsen var att vi skulle skicka ett sms när vi landade på flygplatsen så skulle värden möta oss på adressen med nyckeln, berättar Marie.

När de skickat tre sms utan att få svar ringde de i stället. En kvinna lovade att dyka upp. Men när taxin släppt av dem vid lägenheten fanns ingen där. Medan klockan gick väntade familjen förgäves.

– Nu när vi ringde kom vi bara till en röstbrevlåda. Till slut insåg vi att vi måste ordna med annat boende.

De hittade ett hotell där de kunde sova en natt. Morgonen därpå fick Marie tag på en representant på Airbnb på telefon som beklagade det inträffade.

Representanten såg till att bokningen annullerades och familjen fick tillbaka de 20 000 kronor som man betalat för lägenheten. De fick också 2 000 kronor i kompensation för första nattens boende.

– Men någon hjälp att hitta boende för resten av tiden fick vi inte, det fick vi fixa själva.

På grund av Stanley Cup-finalen i ishockey var mycket uppbokat så familjen fick flytta fyra gånger under veckan.

Sammanlagt blev boendet också 13 000 kronor dyrare än vad Manhattan-lägenheten skulle ha kostat. För det har de begärt men inte fått någon ersättning av Airbnb.

På rekommendation av konsumentvägledningen i Gävle har familjen gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, där ärendet nu ligger.

– Det är tråkigt. Det är ett jättestort företag som inte vill ta ansvar, säger Marie.

Airbnb gick inte att nå för en kommentar, men efter att ha läst artikeln får Arbetarbladet ett skriftligt meddelande från företaget:

"Över 17 miljoner gäster har bott i bostäder som hyrts ut genom Airbnb och den överväldigande majoriteten har haft en fantastisk upplevelse. I de få fall då något oförutsett inträffar så har Airbnb kundtjänst bemannad dygnet runt för att hjälpa våra gäster. I detta fall betalades gästernas hyra tillbaka omgående och vi hjälpte också till att lösa den akuta kostnaden för hotellnatten."

Airbnb avstår dock från att kommentera pågående processer.

Annons