Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gävlekillens smarta hälsning till nyfödda prinsen gjorde succé i reklambranschen

Den klyftiga Ikea-annonsen med en hälsning till nyfödda prinsen, drog stor uppmärksamhet till sig i reklambranschen. Nu har reklamstudenterna Hugo Wallmo, 22, från Gävle och klasskamraten Evelina Rönnung, 24, fått en raketstart på sina karriärer.

Till vardags studerar de sista terminen på det tvååriga reklamprogrammet hos välkända Berghs School of Communication i Stockholm, och jobbar halvtid på en reklambyrå som bland annat har möbeljätten Ikea som uppdragsgivare.

I samband med att kungligheterna Victoria och Daniel fick en son för två veckor sedan, ville Ikea vara med och kommentera det på något sätt i reklamform. Uppdraget hamnade hos Hugo och Evelina, som plockade fram Ikea-katalogen och började leta.

– Vi ville hitta någon produkt som vi kunde använda i annonsen och det självklara vore om det fanns någon produkt som heter Oscar. När vi inte direkt hittade det så hittade vi en spegel som hette "Hovet" och ett fat som hette "Grattis" i stället (resultatet kan du se i bilden ovanför), då tyckte vi det var kul, säger Hugo Wallmo.

Annonsen publicerades på helsidor i flera stora dagstidningar som Dagens Nyheter, Aftonbladet och Göteborgs-Posten och var det första jobb som någon av dem hade fått publicerat.

De valde att hålla det enkelt och nu har den fyndiga annonsen uppmärksammats i branschen, genom bland annat tidningen Resumé.

– Det har framkommit mycket positivt och härligt från branschen och det känns väldigt kul att det första man har gjort har mottagits på ett så roligt sätt, säger Hugo.

LÄS OCKSÅ: Hugo Wallmo om andraplatsen i Småstjärnorna: "Då var det jättestort" (2011)

Uppdraget för Ikea gjorde de hos reklambyrån Åkestam Holst, där de började jobba halvtid för ungefär en månad sedan.

– De tog över Berghs instagramkonto och gjorde fantastiska grejer. Då fick vi upp ögonen för dem. Vi kontaktade dem och vår nya creative director Magnus Jakobsson högg direkt. Vi i är väldigt nöjda, berättar Digge Zetterberg Odh, talangansvarig på Åkestam Holst till Resumé.

Hugo Wallmo är född och uppvuxen i Gävle, men även Evelina Rönnung har bott i staden. De möttes först när de gick på Borgarskolans medieprogram samtidigt fast i olika årskurser, och sedan har de blivit ett team under tiden på Berghs.

Nu är de på sluttampen av utbildning och i maj kan de se fram emot att gå ut i arbetslivet fullt ut.