Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävles Volvohandlare tror på tuffare tider

Volvohandlaren i Gävle hoppas att Volvo får en ny ägare som kan branschen.
– Det värsta skulle vara en rysk oligark som bara är ute efter kvartalsvinster, säger Gösta Samuelsson, återförsäljare för Volvos personbilar i Gävle, Sandviken och Ludvika.

Annons

Han är inte orolig för att Volvo ska gå i graven och pekar på varumärkets styrka när det gäller säkerhet och kvalitet.

– Det vore väldigt konstigt om ingen vill ta hand om det, säger han.

Gösta Samuelsson nämner franska Renault som en av lämpliga ägare till Volvo PV.

Han konstaterar att Volvo haft det motigt under senare år, samtidigt som han framhåller att Ford som ägare varit ”övervägande bra”.

– Att vi haft uppförsbacke har delvis varit förtjänt, delvis oförtjänt.

Han medger att Volvo har modeller som slukar mycket bränsle men det finns också bränslesnåla modeller. Jämfört med andra märken ligger Volvo i mellanskiktet när det gäller bränsleförbrukning och klimatpåverkande koldioxidutsläpp, hävdar han.

– Bilden av Volvo kommer att förändras radikalt på kort tid, säger Gösta Samuelsson och ser fram emot modifierade, snålare modeller som släpps ut från bilfabriken under det kommande året.

– Kunderna tar längre tid på sig och är mer avvaktande.

Fram till mitten av november hade Samuelsson Bil tappat närmare 30 procent av nybilsförsäljningen jämfört med i fjol. Gösta Samuelsson tror att tappet kan bli något större innan året är slut.

– Sämre resultat, säger han och konstaterar att också försäljningen av begagnade bilar har minskat märkbart.

I dag står 155 begagnade bilar och väntar på köpare, 30–40 fler än vad bilförsäljaren skulle vilja ha. Medan bilarna står kvar i bilhallen minskar de i värde och kostnaderna ökar för bilföretaget.

Gösta Samuelsson tror att det kommande året blir tufft. Han har dragit ned med en säljare i Gävle och räknar med ”små-gnetande” för att sänka kostnaderna.

Han hoppas att bilägarna fortsätter anlita verkstäderna där lågkonjunkturen ännu inte märkts.

– Troligen minskar bilförsäljningen ytterligare. Det blir tufft för många. Marginalerna är små. Bilhandlarna blir troligen färre, säger Gösta Samuelsson som dock tror att hans egen firma kan klara sig ur krisen.

– Jag vill inte vara kaxig. Men vi har bra förutsättningar, säger han.