Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hägg tog revansch i Gestrikekannan

Det blev kamp enda in på målsnöret i fyrhjulsdrivna klassen i Gestrikekannan.

Niklas Hägg från Ilsbo, med Gestrikes Emil Eklund i codriverstolen, tog segern med fem sekunders marginal tillgodo på stockholmaren Björn Adolfsson.

Annons

Trots den senaste veckans töväder blev Gestrikekannan precis den en vintertävling alla sett fram emot. Fyra sträckor mätte tillsammans åtta mil i skogarna mellan Järbo, Ockelbo samt Jädraås.

Niklas Hägg och Björn Adolfsson inledde snabbast, tillsammans med Jacob Jansson, Kopparberg samt Markus Hällbo, Säter. Det var näst intill jämnt skägg efter SS 1, Silverkällan.

Hällbo körde därefter av vägen och bröt på den andra sträckan. Adolfsson toppade i halvtid med 8,4 sekunder tillgodo på "Häggen". Ytterligare 2,5 sekunder skilde till Jansson på tredje plats.

Niklas Hägg tog sedan tillbaka sex sekunder på SS 3, 2,7 mil långa Mocksjön. En urladdning på slutsträckan därefter gjorde att den slutliga marginalen skrevs till fem sekunder och två tiondelar.

– Vi har kört riktigt hårt idag, i synnerhet på den fjärde och sista sträckan, berättade en nöjd Niklas efteråt.

Förra helgen blev han tvåa i SM-rallyt i Östersund, slagen med några futtiga tiondelar. Nu slog pendeln åt det andra hållet.

– En skön revansch. Jag ville verkligen vinna, menade Niklas vidare.

Jacob Jansson gjorde pallen komplett. Per-Arne Ljung, Hofors, blev bästa gästrike på en sjätteplats.

I tvåhjulsdrivna klassen var Tobias och Joakim Söderqvist favorittippade. Fattas bara annat när man vunnit två SM-deltävlingar på rad...

Mycket riktigt blev det en överlägsen seger för Årsundabröderna, som vann med 1,5 minut i marginal på SMK Hälsinges Pär Swedh.

– Har åkt mitt på vägen och inte gjort några dumheter. Inga problem alls, rapporterade Tobias.

En odramatisk resa från början till slut.

– Vi har fått till väghållningen kanon på bilen. Dessutom har jag bra självförtroende på vinterföre, sammanfattade "Tobbe" vid prisutdelningen.

Riktigt nöjd kunde även Sandvikens Peo Berglund känna sig. Trea bland 24 startande A-förare – i starkt motstånd – är ett rejält fall framåt.

– Ja, så är det. Jag är helt enkelt jättenöjd, förklarar han.

Sexa i listan slutade hemmasonen Oskar Sundell, näst snabbast av dem som rattade bakhjulsdriven bil.

Ordentligt sträckt gasfot hade även 20-årige Ockelbokillen Anton Alkberg (numera tävlande för Sandviken). Tempot räckte för att krossa allt vad motstånd hette i B-klassen och sluttiden skulle även ha räckt till en tredjeplats i A-gänget.

Sämre gick det för Daniel Edman – även han Ockelbo-bo. Redan på den första sträckan rullade han på tak och tvingades kasta in handduken.

I Volvo Original tackade hemmafavoriten Magnus Olsson för sällskapet i ett tidigt skede. Förstaplatsen säkrades med dryga minuten före långväga gästen Markus Theorin (med Emil Bergkvist, Hofors, som tillfällig kartläsare).

Bland C-förarna drog Sandvikens Eddie Lundqvist det längsta strået. Drygt fyra sekunder skilde till andraplacerade Andreas Broberg, Värmdö. Trea och fyra slutade Robin Hellström och Erik Wigren, båda Järbo.

Grupp E vanns av Martin Eliasson från Skutskär. Sandvikens Andreas Bohlin segrade bland C-förarna, före Gestrikes Thomas Åsberg.

I Ungdomsklassen knep Daniel Röjsel, Dala, första plats. Linus Granlund, Järbo, styrde in som tvåa.