Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Halloween ingen stor handlarhelg

/

Godisförsäljarna må gnugga händerna inför halloweenhelgen. Men överlag är den inte särskilt högt rankad av handlarna.

Annons

Halloween 31 oktober förknippas i hög grad med ruskigt utklädda ungar som festar på godis. Och visst ökar godisförsäljningen kring den ursprungligen keltiska festen.
– Handeln ser en ökning med tio procent i försäljningen jämfört med en normalvecka. De som gynnas är godisaffärer och leksaksbutiker. Men det finns inga fler branscher som gynnas av just halloween, säger Margareta Ternell, pressansvarig vid Svensk Handel.


I organisationens oktoberbarometer uppger närmare sex av tio tillfrågade medlemsföretag att de inte uppmärksammar halloween i sin butik. Och jämfört med andra högtider under året rankas halloween först på tionde plats, efter bland annat allhelgonahelgen, alla hjärtans dag och nationaldagen men snäppet före ramadan och rosa lördagen – en kampanjdag mot bröstcancer.
– Rosa lördag, som inföll i lördags, börjar ta allt mer plats. Det finns ett intresse från handeln att uppmärksamma dagen eftersom den tar upp en behjärtansvärd fråga, säger Margareta Ternell.


Högtider som ramadan och det persiska nyåret har också vuxit i kommersiell betydelse. Därmed inte sagt att halloween väcker mindre intresse.
– Halloween står kvar på samma plats som den gjort de senaste åren. Däremot har rosa lördag ökat i betydelse, konstaterar Margareta Ternell.

Mer läsning

Annons