Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Halo: Reach

/
  • STABILT.
  • STABILT.
  • STABILT.

Annons

När Bungie återvänder till Halo-universumet gör man det i en prequel.

"Halo: Reach" utspelar sig innan den ursprungliga trilogin och låter dig ta värvning i Noble 6, ett team av Spartan-soldater där alla krigare är lika vassa som Master Chief.

Och om tidigare spel lät dig anta rollen som enmansarmé så handlar "Reach" om lagarbete och teamwork.

Noble 6 skickas ut till planeten Reach för att hjälpa befolkningen som utsatts för mystiska attacker. Det visar sig naturligtvis vara Covenanterna som står bakom anfallet och de mänskliga trupperna hamnar snart i hetluften.

Orderna är klara. Skydda den viktiga utposten till varje pris, annars är det "god natt" för mänskligheten för gott.

I gammal god "Halo"-anda handlar det om välslipad action för hela slanten.

Fienderna är intelligenta och bjuder på rejält motstånd. Du har en hel armada av vapen till ditt förfogande, från Warthogs och Assault rifles till Needle-gevär och banshees, som du kan rycka ur händerna på dina döda finder. Och naturligtvis finns det en drös nya vapen (och några fiender), som ger ny dynamik på slagfältet.

Ett välkommet tillskott är, till exempel, Target locator, ett vapen som ger luftburet eldunderstöd i trängda situationer.

Grafiskt sett ser det ut som tidigare, snyggt och väloljat, men kanske inget man höjer på ögonbrynen år.

Däremot tuffar grafikmotorn på som ett ånglok, vilket gör att du aldrig behöver sucka över hackande skärmuppdatering.

Eftersom vi spelade splet innan releasen hade vi ingen möjlighet att testa multiplayerdelen eller co op-läget, där du och dina kompisar kan fajtas tillsammans. Men med tanke på omfattande betatester och tidigare spels överlägsenhet på området finns det inga tvivel om att det kommer att fungera bra.

"Halo: Reach" känns väldigt mycket som ett klassiskt "Halo"-spel. På många sätt känns det som en återgång till originalet, om man bortser från team-upplägget.

Storyn får inte riktigt samma utrymme som i den andra delen i trilogin, däremot är slagfälten lika intensiva som någonsin tidigare.

Bungie har finslipat sitt koncept till perfektion och jag gissar att andelen "Halo"-fans som blir besvikna, möjligtvis, kan räknas på ena handens fingar.

Däremot känns det inte som om "Halo: Reach" bjuder på några banbrytande nyheter.

Det är "bara" ännu ett kapitel i en storslagen saga och ännu ett bevis på att Bungie fortfarande är en av världens vassaste utvecklare när det kommer till högintensiva och välbalanserade shooters.

Jens Höglin

Mer läsning

Annons