Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fick fel kista vid begravningen

/
  • En kort stund innan begravningen skulle börja uppdagades det att kistorna hade förväxlats. Anhöriga Maria Anborg och Fredrik Jönsson är besvikna på begravningbyrån.
  • Begravningen hölls i Söderala kyrka den 5 juni.
  • Maria Anborgs fick göra om blomsterarrangemanget efter att kistorna förväxlats.

Minuter innan begravningen skulle börja så upptäcktes det att det inte var Maria Anborgs mormor som låg i kistan utan en helt annan person.
– Det kändes jättejobbigt. En sådan här händelse ska inte få ske, säger Maria Anborg.

Annons

När Maria Anborgs mormor gick bort beställdes en vit kista av begravningsbyrån Edbergs i Söderhamn till begravningen. Men när Maria anländer till Söderala kyrka den 5 juni för att pryda kistan med ett blomsterarrangemang var det i stället en kista med bårtäcke som stod i kapellet där begravningen skulle hållas.

– Jag fick veta att mormor låg där så jag gjorde blomsterarrangemanget med rosor formade som ett hjärta med murgröna runt om på kistan med bårtäcket, säger Maria Anborg.

Några minuter innan begravningen skulle börja upptäcktes det att kistan som Maria dekorerat inte alls var hennes mormor Ingeborg utan någon helt annan person. När felet uppdagades togs den rätta kistan in och Maria fick då göra om blomsterarrangemanget.

– Där och då tänkte jag bara på att jag ville göra det fint för mormor med blommorna men efteråt blev jag både ledsen och arg att något sådant tilläts hända. Det kändes väldigt märkligt att jag stått och dekorerat någon annans kista, säger Maria Anborg.

Från begravningsbyråns representant på plats fick hon ingen förklaring till varför misstaget hade skett, uppger hon.

– De bad inte om ursäkt för vad som hade hänt. Det är ju begravningsbyrån vi har haft all kontakt med inför begravningen och dem vi betalar så ansvaret borde ligga på dem tycker jag, säger Maria Anborg.

Begravningen hölls på en fredag och på måndagen tog Fredrik Jönsson, som är barnbarn till bortgångne Ingeborg, kontakt med begravningsbyrån.

– Vi träffades på onsdagen och först då bad de om ursäkt men jag var tvungen att dra ursäkten ur dem. Begravningsbyrån hade då haft två chanser tidigare att be om ursäkt men gjorde det inte, säger Fredrik Jönsson.

På mötet fick de även en förklaring till varför förväxlingen skett. Enligt begravningsbyrån hade vaktmästaren varit stressad och skulle på lunch och därför tagit fel kista av misstag, uppger Fredrik Jönsson. På begravningsbyrån säger man att den mänskliga faktorn spelat in och hävdar att ansvaret inte enbart ligger hos dem.

– Vi beklagar det som inträffat och vi har självklart ett ansvar för att kistan hamnar rätt men huvudmannen, som är Svenska kyrkan, bär också ett ansvar. Även personen som fraktar ut kistan bär ett ansvar, säger Hans Ringshamre på Edbergs begravningsbyrå.

Enligt Ringshamre har man förstärkt rutinerna och att kontroller alltid ska ske så att kistorna hamnar rätt.

Har ni kontaktat anhöriga till personen som låg i kistan som först rullades in och berättat vad som hänt?

– Det vet jag inte. Personen som i så fall skulle ha gjort det är på semester, säger Hans Ringshamre.

Begravningsbyrån har senare bett om ursäkt i ett brev till Fredrik Jönsson och erbjudit familjen att betala för den billigare kistan med bårtäcket i stället för den vita kistan, enligt Fredrik Jönsson. Men för Fredrik och Maria är begravningen redan förstörd.

– I en av deras broschyrer står det att begravningen ska vara ett minne för livet men det minnet är helt sabbat på grund av detta, säger Fredrik Jönsson.

Mer läsning

Annons