Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På offensiven mot droger

/
  • Pär Forsström och Britt-Marie Johansson hoppas att IOGT-NTO:s nya distriktskampanj ska ge effekt.

IOGT-NTO-rörelsen i Gävleborg satsar på att synas i höstmörkret.
Med kampanjen Effekt vill man både växa och påverka.

Annons

IOGT-NTO satsar både pengar och kraft på Effekt, som tar avstamp i orterna Söderhamn, Hudiksvall, Gävle, Sandviken och Ockelbo. Kampanjen kommer att märkas på många håll, bland annat via bussreklam, en hockeyligamatch och i opinionsbildning mot alkoholreklam och AP-fondernas investeringar i alkohol och tobak. Sanna Lundell, som tar upp missbruksproblematik i tv-programmet Djävulsdansen, kommer och gästar kampanjen i Söderhamn och Gävle. Ungdomsförbunden laddar för att informera ute på skolor.

Kampanjtiden är 1 september till 31 december.

– Det är vanligast att kampanjer kommer uppifrån men det här initiativet kommer från medlemmarna, säger Pär Forsström, vice ordförande för ungdomar i Junisdistriktet.

Som kampanjnamnet antyder hoppas man kunna åstadkomma positiva vinster för både enskilda och samhället genom minskad konsumtion av alkohol och droger, samt att locka nya medlemmar som kan ge nya aktiviteter.

– En intern målsättning är att bli fler i organisationen. Vi är stolta över den och vill föra ut budskapet, säger Britt-Marie Johansson, kampanjledare för Effekt och lokal ordförande i Bergvik.

Första skyltfönstret blir på Hudikmarknaden och entusiasmen märks ute i leden, säger Britt-Marie Johansson. Det gamla budskapet ska blandas med selfies, hashtaggar och storbildskärmar.

– När vi väl går ut på gatan så går den vanligtvis väldigt bra att värva medlemmar. Nu kommer vi till arenor där vi vanligtvid inte verkar. Och det ska märkas att vi inte är mossiga.

Artikeln har tidigare publicerats på helahalsingland.se

Mer läsning

Annons