Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Han får arbetet att fixa nya jobb

Sandvikens kommun ska tala med en röst i Sandvik-krisen.


Allt för tydlighetens skull.


Den rösten blir Leif Jansson, chef för Tillväxtkontoret.

Annons

För att samordna kommunens insatser efter jättevarslet på Sandvik i förra veckan, där 900 anställda varslades, har kommunledningen valt ut en person som vara spindeln i nätet.

Det blir Leif Jansson, som är chef för Tillväxtkontoret, som får förtroendet att vara samordnare. Alla initiativ och kontakter som rör jättevarslet på Sandvik ska först gå genom Leif Jansson.

– Många känner att de vill göra någonting, men i stället för att flera personer ska kontakta exempelvis Arbetsförmedlingen ska allt gå genom Leif, säger kommunalrådet Peter Kärnström, s.

Han betonar vikten av att insatserna får struktur och inte börjar ”spreta åt olika håll”, vilket lättare undviks om en person har fått en tydlig uppgift att vara samordnare.

– Både och. Leif är väldigt operativ, och många av de verksamheter som berörs ligger under hans område, säger Peter Kärnström.

Leif Jansson själv är inte förvånad över att ha fått uppdraget.

– Ja, det var väl naturligt eftersom mycket av det som vi gör påverkas av situationen.

– Nej, det är ett jobb som ligger i linje med det vi sysslar med. Lågkonjunkturer är ingenting nytt och det känns som en stimulerande uppgift.

Peter Gossas och Per-Olof Stålesjö från Sandviks företagsledning träffade i veckan Region Gävleborgs ordförande Per-Olof Svensson, regiondirektören Mats Törnquist, kommunalrådet Peter Kärnström, kommundirektören Svante W Nordh och Arbetsförmedlingens chef Charlotte Humling för att lägga upp strategin inför framtiden.

Ett av besluten från kommunens sida var just att utse en samordnare.