Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Har du vägt någon ambulans och utrustning?

Det är anmärkningsvärt att du framför saker som inte stämmer. Har du vägt någon ambulans och utrustning och sett verkligheten själv eller litar du på ”dem som vet”?

Jag får uppfattningen att det är väldigt långt från ditt skrivbord till verkligheten. Om vi ska redovisa lite siffror för att du ska se hur de egentligen ligger till så tar vi de nya Volvo- ambulanserna som introducerades i landstinget för ett tag sedan som har sex bältesplatser. Tjänstevikten är 2 300 kg (full tank och förare på 70 kg). Maxlasten är 600 kg, alltså är totalvikten 2 900 kg. I en vägd Volvo- ambulans med utrustning, förare, vårdare, patient och anhöriga som alla väger 70 kg/st på alla bältade platser blir det en övervikt på cirkaa 20–40 kg. Tänk om personerna i bilen väger mer än 70 kg? Säg 90 kg. Då pratar vi 140–160 kg övervikt. Tycker du att det är okej? Visst 2–3 kg på en väska kanske inte spelar någon roll i motorkapaciteten men det är i varje fall inte lagligt. Samma sak då de gäller de stora fyrkantiga ambulanserna, Chevrolet. Tjänstevikt på 4 325 kg, maxlast på 625 kg, Totalvikt på 4 950 kg. 70 kg personer på alla bältade platser är de övervikt. I de stora ambulanserna där vi kan köra intensivvårdspatienter till andra sjukhus med högteknologisk utrustning som respirator, smärtpumpar, special bår, läkare och så vidare blir det övervikt. Sanningen är så. Men det är klart att en liten fin väska på 2–3 kg inte har någon större betydelse för just ditt körkort eller din säkerhet, eller hur?

Ambulanspersonal

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare