Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hej kära läsare!

Det är ju så här vi brukar träffas.

Vi skriver texterna i tidningen som vi på morgonen skickar hem till er brevlåda – ni läser. Ganska enkelriktat blir det.

Annons

Då och då hör ni av er med synpunkter på det ni läst. Det gör ni alldeles för sällan är min bestämda uppfattning. För era reaktioner är ju så oerhört viktiga, de ger oss nya infallsvinklar och hjälper oss vidare.

Våra reportrar är visserligen väldigt duktiga på att nosa upp händelser och har sina upparbetade kontaktnät. Men näten har sina hål, reportrarna kan inte vara överallt. Där behöver vi er hjälp.

En läsare ringde just och började med att erkänna att han aldrig kontaktat oss tidigare, trots att han haft tidningen i många år. Jodå, han gillade oss mycket men så fanns det ju några detaljer som gnagde. Han tyckte till exempel – och det var anledningen till att han hörde av sig – att vi på senare tid haft fler och fler slarvfel. Han pekade på några sådana fall, jag noterade dem för vårt fortsatta kvalitetsarbete.

Vi kan naturligtvis efterhandsgranska den tidning vi publicerar och se vad som blev mindre bra och vad som var rena felaktigheter. Och det gör vi. Men det blir en extra tyngd när alerta läsare kontaktar oss. För oss blir det en signal, en väckarklocka, det spelar roll om vi slarvar.

Förtroendet för medier, särskilt radio, tv-magasin och dagspress ökade dock kraftigt i fjol, konstaterar en stor undersökning (PR-byrån Edelmans Trust-undersökning). Medievärldens bloggare Axel Andén pekar på några förklaringar. Dels att människor ser traditionella medier som en fast punkt i en vacklande värld. Men också att redaktionerna blivit mer öppna och självkritiska. En transparens som ger ökat förtroende, tror han.

Och det tror jag också. Vi gör tidningen på ert uppdrag. Därför är det så betydelsefullt att vi bygger upp kanaler där vi kan kommunicera.

En sådan ”kanal” är det direkta mötet, ansikte mot ansikte. I dag finns jag och två nyhetschefer på Nian i Gävle, i sällskap med vår säljgrupp som naturligtvis vill få fler att läsa Arbetarbladet. Sök upp oss och ge oss dina synpunkter på tidningen och vad vi bör skriva om.

Mer läsning

Annons