Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

HILDING: Krisen är inte över – vi behöver fortsätta stötta det lokala

"Vi kan gå stärkta ur det här – om ni väljer att stötta det lokala"

Snart har det gått tre månader sedan jag skrev de viktiga orden. Anledningen var att vi då som en följd av pandemin av ekonomiska skäl vidtog den helt nödvändiga krisåtgärden att permittera större delen av våra anställda. Hela Bonnier News, där Arbetarbladet ingår, gjorde samma sak – en tillfällig möjlighet vi och många andra företag fick med hjälp av staten.

Journalisterna på Arbetarbladets redaktion har sedan början av april jobbat 80 procent med 96 procent av lönen. Det har hjälpt oss att ta oss igenom den inledande fasen av den här krisen.

Trots att vi har gjort mängder av viktig journalistik under de här månaderna så har det naturligtvis märkts att redaktionen inte jobbat hundra procent. Att påstå annat vore att diskvalificera oss själva.

Därför känns det mycket bra att jag nu kan berätta att vi från och med första juli helt upphör med permitteringarna på redaktionen – och återigen kan jobba precis som vanligt.

Vi har de senaste månaderna märkt ett stort intresse för vår journalistik – och det är mycket glädjande att våra prenumeranter är fler idag än vad de var innan coronapandemin spred sig över världen. Att den utvecklingen fortsätter är helt avgörande för oss.

Vi märker att behovet av vår oberoende journalistik är mycket stort i ett läge där ni blir överösta med information. Jag tror också att nyfikenheten på vad som händer i er närmaste omgivning är större när rörligheten begränsats.

Slutligen tror jag också att det handlar om medvetenheten och förståelsen av att gynna och stötta det lokala i er närmaste omgivning.

Jag kan inte nog understryka det behovet även i framtiden.

För det här är en kris som på intet sätt är över.

Det är åtskilliga miljoner kronor som flödat ut ur mediebranschen de senaste månaderna i förlorade annonsintäkter. Det i ett läge där annonspengarna under flera år ätits upp av Facebook, Google med fler. Pengar som landat utomlands, utan att återinvesteras i lokal journalistik – vilket sker om du annonserar i en lokaltidning som Arbetarbladet.

Det är egentligen inte konstigt att företagen i kristider drar i nödbromsen och lägger mindre pengar på annonser. Men i förlängningen riskerar det att slå hårt mot oss lokala medier som är helt nödvändiga för en fungerande lokal demokrati, som motvikt mot korruption och maktmissbruk i er närhet.

För att parera krisen har vi behövt minska kostnader. När hösten inleds kommer vi att vara två säljare färre i Arbetarbladets och Gefle Dagblads gemensamma säljorganisation. Att förse er läsare med intressanta annonser är däremot precis lika viktigt som tidigare. Liksom att förse er företag som väljer att annonsera bra annonsplatser där ni får genomslag för era satsade pengar.

Jag vill upprepa ytterligare några ord som jag skrev innan vi permitterade Arbetarbladets medarbetare i april. För det är lika angeläget nu som då.

Det viktiga nu är att vi tillsammans stöttar det som är lokalt. Uppmana din släkting, vän eller granne att ta den där prenumerationen likväl som att du går till din lokala butik och handlar eller äter lunchen på den lilla restaurangen med de små marginalerna.

Du som annonserar, välj ett lokalt alternativ där du vet att pengarna går till lokal journalistik och inte hamnar i en redan fet plånbok utomlands, dit annonspengar flödat de senaste åren.

Om vi tillsammans kan ta oss genom det här så ökar möjligheten för ett starkt lokalsamhälle när det värsta är över.

Du som vill bli prenumerant – här kan du ta del av våra aktuella erbjudanden