Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hilding: Vi kan gå stärkta ur det här – om ni väljer att stötta det lokala

Just nu är intresset för journalistik enormt. Coronapandemin och dess effekter på hälsa och ekonomi gör att suget efter att få svar och en oberoende bild av vad som händer är ovanligt stort.

Det gör det paradoxalt att vi nu tvingas till en åtgärd där vi permitterar journalister. Hela Bonnier News, där Arbetarbladet ingår, gör samma sak. Den största delen av våra medarbetare kommer närmaste tiden att jobba 80 procent. Det gör de till 96 procent av lönen, en tillfällig möjlighet vi och många andra företag nu fått med hjälp av staten.

Vi gör det för att överleva.

När samhället har dragit i nödbromsen förlorar vi också stora annonsintäkter. Annonser är ett av de tre ben Arbetarbladet står på för att kunna göra den journalistik och de produkter som vi gör idag. De andra två benen är intäkter från er prenumeranter och mediestöd.

Om vikten av att betala för vår journalistik även digitalt, även i en så unik situation som vi är i nu, har jag berättat tidigare. Utan intäkter från prenumeranter skulle vi gå under.

LÄS MER: Hilding: Tack alla läsare som tar fajten för oss – den mest lokala journalistiken behöver er nu

Det är välkommet med de stödåtgärder som regeringen i fredags presenterade för mediebranschen. Men när det finns beräkningar som tyder på risk för miljardförluster på annonsintäkterna så kommer stödet inte räcka långt till alla som behöver vara med och dela. För en för demokratin så viktig pusselbit som de fria medierna vore det önskvärt med än mer kraftfulla åtgärder.

I ett krisläge som nu där många branscher och verksamheter verkligen behöver stöd är det däremot inte vid det jag vill lägga störst fokus. Arbetarbladet har redan mediestöd som gör att vi kan vara den tidning vi som är idag.

Det viktiga nu är att vi tillsammans stöttar det som är lokalt. Uppmana din släkting, vän eller granne att ta den där prenumerationen likväl som att du går till din lokala butik och handlar eller äter lunchen på den lilla restaurangen med de små marginalerna.

Du som annonserar, välj ett lokalt alternativ där du vet att pengarna går till lokal journalistik och inte hamnar i en redan fet plånbok utomlands, dit annonspengar flödat de senaste åren.

Om vi tillsammans kan ta oss genom det här så ökar möjligheten för ett starkt lokalsamhälle när det värsta är över.

Du som vill bli prenumerant – här kan du ta del av våra aktuella erbjudanden

Jag skulle aldrig påstå att vi med 80 procent av våra journalister kan göra vad 100 procent hade kunnat göra annars. Det vore att diskvalificera oss själva.

Det vi däremot kan göra är att jobba för att det ska påverka dig som betalar för oss så lite som möjligt.

Prioriterat just nu är det lokala nyhetsarbetet. Det är också där era förväntningar är som störst i detta nu. För Arbetarbladet är den mest lokala oberoende journalistiken viktig. Det är på den vi satsar. Vi anstränger oss varje dag för att det ska vara nyheter från hela vårt spridningsområde – oavsett om du bor i Gävle, Sandviken, Tierp Hofors, Älvkarleby eller Ockelbo så är du som prenumerant lika viktig.

När det handlar om lokal sport, kultur och nöje är det mycket som ställts in och när det gäller den bevakningen har ni förmodligen redan märkt en skillnad.

Detsamma gäller en del annat som ni är vana vid återkommer i papperstidningen. På evenemangsfronten händer inte mycket, därför kommer vi från nästa vecka att pausa idag-sidan med de dagliga evenemangen.

Vi kommer också att under den tid som vi genomför permitteringen att göra papperstidningen i en del istället för två delar. Det gör vi från nästa vecka. Det är framför allt mängden annonser som styr formatet på papperstidningen, men också att vi behöver fokusera våra resurser på innehållet snarare än på formen.

Jag vet att ni som läser papperstidningen tycker att tidningen helst ska se ut precis som den gjort varje dag, varje år. Rutinen är viktig.

Just nu är vi ett läge där vi behöver er förståelse för att det under en tid inte kommer att se exakt likadant ut.

Vi gör det för att säkerställa en år 2020 på många sätt helt unik produkt och service. Hur många andra företag levererar veckans alla dagar, året om, till din fysiska brevlåda en helt ny färsk produkt? För dig som läser oss digitalt finns vi med nyheter dygnet runt och året om.

Vi jobbar hårt för att du när som helst kan få en nyhetsuppdatering från Arbetarbladet, oavsett hur du väljer att ta del av det.

Vi gör skillnad. Med er förståelse och ert stöd kommer vi att fortsätta kunna göra det.

LÄS MER: Så bevakar Arbetarbladet coronautbrottet: "Relevant och balanserad bevakning"