Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hjärtat bultar av Cirkus Cirkör

Som kritiker ska man väl inte blunda, men vid ”Saw”-filmerna och akrobatisk nycirkus drar jag gränsen.

Saken blir inte bättre av vetskapen om att en av artisterna i Cirkus Cirkörs ”Inside out” skadade sig vid premiären. I Gävle går det bra, mer än bra.

Ramberättelsen handlar om två personer, uppdragna ur publiken, som blir infösta i kollektivet av cirkusartister, en brokig skara med en vitmålad cirkusdirektör och en skäggig dam i spetsen. De tvingas att utmana sina rädslor, bilden om sina egna begränsningar. Temat i denna andra del av Cirkus Cirkörs trilogi om kroppen har hjärtat i fokus, och kvinnan bär omkring på ett lysande hjärta, medan hon storögt ser på hur cirkusartisterna voltar, flyger, virvlar och far omkring henne. Till slut tar hon steget själv och lyfter mot himlen.

Storögt ser även publiken på, när Cirkus Cirkör bjuder på en sprakande show, en föreställning som innehåller allt det som vi har lärt oss att vänta av nycirkusens företrädare i Sverige: fantastisk scenografi, hisnande akrobatik, underfundig humor och ögonblick som snuddar vid det magiska.

Något som lyfter ”Inside out” oerhört mycket är livemusiken, framförd av bandet Irya’s Playground. Vid de få stunder då cirkuskonsterna blir tradiga håller bandet ändå pulsen uppe.

Ramberättelsen är tunn, men den röda tråden gör ändå att numren inte bara staplas efter varandra. Vanlig cirkus kan vara urbota tråkig att se på, men i Cirkus Cirkörs jonglerande händer blir det en upplevelse av starka färger, stora känslor och sug i magen. Hjärtat bultar.

”Inside out” gjorde ett av sina sista gästspel i Gävle, ty i vår är det premiär för sista delen i trilogin, denna gång om hjärnan. Förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan den showen också svischar hit.