Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hoforsläraren förlorar sin lärartjänst

Hoforsläraren står anklagad för ringa misshandel och olaga frihetsberövande av barn. Nu stoppar Hofors kommun läraren från att undervisa – i stället ska läraren vara vaktmästare.
– Under processens gång har vi insett att det är omöjligt för läraren att fortsätta, säger Agneta Dahlquist, skolchef i Hofors Kommun.

Gävle tingsrätt friade Hoforsläraren på alla punkter i slutet av mars. Men åklagaren har överklagat domen som gäller misshandel, ofredande och frihetsberövande av barn.

Under våren har en utdragen förhandling om lärarens framtid hållits mellan arbetsgivaren Hofors kommun, facket och den berörda läraren. Ända sedan september 2013 har läraren varit avstängd från att arbeta som lärare. I stället har läraren fått utföra enklare administrativa sysslor på kommunhuset i Hofors.

Nu när förhandlingarna är färdiga står det klart att läraren inte får fortsätta med att undervisa barn.

– Under processens gång har vi insett att det är omöjligt för läraren att fortsätta, oavsett hur det går i domstolen. Vi väljer därför att avsluta lärarens tjänst, säger Agneta Dahlquist, skolchef i Hofors Kommun.

I stället ska läraren vara vaktmästare. Det framgår inte om det är en permanent omplacering eller om det gäller fram till att överklagandet prövats rättsligt.

"Den lärare i Hofors kommun som står anklagad för ringa misshandel och olaga frihetsberövande har från och med hösten 2014 en tjänst som vaktmästare i kommunen", skriver skolchef Agneta Dahlquist i ett mail.

– Alla parter är överens om att detta är den bästa lösningen. Ingen påtryckning från föräldrar, säger Agneta Dahlquist.

Händelsen handlar om en urartad lektion i september 2013. Några elever kastade grus och sten på läraren. De två närvarande lärarna försökte dämpa konflikten genom att skilja på pojkar och flickor i varsitt omklädningsrum.

En av lärarna ska då ha låst in fem flickor som upplevde situationen som hotfull och försökte ta sig ut. Läraren nekade i tingsrätten till anklagelserna och säger snarare att denne försökte lugna ned den uppjagade situationen bland barnen.