Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högeralliansen gynnar vägtransporterna!

Annons

Konkurrensneutralitet är ett av de argument borgligheten använder när man vill privatisera den offentliga verksamheten. Men för transportsektorn så vill Alliansen inte ha konkurrensneutralitet. Man kan fråga sig om lastbils lobbyns röster är viktigare än miljön. Alliansen har föreslagit en dubblering av banavgifterna för järnvägstrafiken, alltså den kilometer avgift som varje järnvägsföretag får betala för att köra på spåren. Det finns inte så många järnvägsföretag i Sverige ännu, så deras röster är inte lika viktiga som vägsidans. Förslaget kommer att innebär att mer gods förs över till vägtransporter, eftersom kostnaderna för järnvägstransporter kommer att öka drastiskt. Menar den borgerliga regeringen allvar med att de är miljömedvetna, så bör de verka för att transportsektorn har konkurrensneutrala villkor för de olika transportslagen. Att som de föreslår gynna vägtransporterna gör det inte lättare för Sverige att nå upp till de utsläppsmål som man antagit. Nej menar alliansen allvar med vad de säger om miljömål och konkurrensneutralitet bör de gynna järnvägstrafiken istället för att stjälpa den.
De rödgröna däremot är överens om den största järnvägssatsningen sen stambanorna byggdes på slutet av 1800 talet, bland annat en satsning på höghastighetsbanor. Totalt vill de rödgröna öka investeringarna med 120 miljarder fram till 2021, en fördubbling jämfört med Alliansregeringens järnvägsplaner. Skall Sverige kunna öka sin export är vi beroende av miljövänliga och billiga transporter på järnväg.

Mikael Rusthoi (S) SEKO Gävle-Dala
Björn Öberg (V) SEKO Gävle-Dala

Mer läsning

Annons