Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur tänker egentligen Åsa Torstensson och alliansregeringen?

/

Annons

Botniabanan är snart klar, vilket kommer att leda till ökade mängder gods och persontrafik söderut. Vid Sundsvall tar Ostkustbanan vid, förbi Hudiksvall, Söderhamn och mot Gävle. I princip en enkelspårig sträcka som redan idag är kraftigt överbelastad. Jämfört med för 10 år sedan har restiden mellan Gävle och Sundsvall ökat pga överbelastningen.
Det här är i högsta grad en nationell fråga. En fungerande Norrlandstrafik ner mot Gävle Hamn eller Stockholm och vidare söderut är angelägen för hela Sverige. Inom vår Region Gävleborg har samtliga partier samma uppfattning, men det verkar som om allianspartierna inte driver frågan hos sina rikspolitiker.
Åsa Torstensson, nuvarande centerpartistiska infrastrukturminister, börjar i fel ända när hon vill bestraffa banverk och transportföretag för bristande kvalitet, t ex tågförseningar. Hon borde rannsaka sig själv och fundera över vilka förutsättningar hon gett berörda parter. Det hjälper inte med piska och samtidigt låtsas som att ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall har mindre betydelse. Ett besked om dubbelspåret före valet vore på sin plats. Ett känt faktum är annars att proppen sitter högst upp i flaskan.
Per-Johan Emtell,
Miljöpartiets representant i Region Gävleborgs styrelse

Mer läsning

Annons