Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Husvagnsägare drar för tungt utan att veta om det?

Media har under senaste tiden lyft fram den viktiga frågan om lastvikter för husvagnar och det är en fråga som även berör husbilar.


För ett par år sedan blev jag stoppad av trafikpolisen för viktkontroll av min husvagn, som visade sig vara för tung i förhållande till registreringsbevisets totalvikt. Jag har BE körkort och också rätt bil i förhållande till vagnen så det fanns inte någon som helst anledning för mig att betvivla att allt stod rätt till med vagnens lastvikt. Men vagnen var för tung i förhållande till registreringsbevisets totaltvikt. Då jag inte ville erkänna ett brott som jag inte rimligen kunde ha haft någon som helst anledning att begå eller var medveten om så gick ärendet till Gävle Tingsrätt där jag blev frikänd i en 7 sidor lång och välskriven Dom. Slutsatsen var kort och gott att man som husvagnsägare måste kunna göra en rimlig bedömning av vagnens lastvikt och framförallt kunna lita på vagnens registreringsbevis.
Det är många bilister som, precis som jag gjorde, drar en husvagn i god tro och litar på de uppgifter som finns i registreringsbeviset om vagnens lastvikt.
När jag satte mig in ordenligt i de här frågorna visade det sig att många vagnar som säljs idag kan ha en felaktig vikt redan när du köper den. Den vagn som ursprungligen registrerades och som därmed också ligger till grund för registreringsbevisets vikter var förmodligen en helt ny vagn som inte hade sugit till sig någon fukt. En vagn kan öka väldigt mycket i vikt bara av fukten innan man ens har börjat lasta vagnen.
Polisen är självklart skyldig att följa det regelverk som vi i Riksdagen har beslutat om men det måste snarast till en lösning som ger husvagnsägaren en rimlig möjlighet att följa lagen. Det är också viktigt för husvagnsbranschen att det blir en bra och långsiktig lösning och inte minst för polisen som då kan lägga sina resurser på viktigare saker än att bötfälla husvagnsägare. Många är alltså inte ens medvetna om att man drar en vagn som är för tung.
Det finns inte något vågsystem i Sverige som är anpassat för att husvagnsägare ska kunna åka och väga sina husvagnar. Ska vi ha ett riktigt viktsystem i framtiden så krävs det stora investeringar i vågar som ger husvagnsägare en möjlighet att väga sina husvagnar. I det korta perspektivet skulle Svensk Bilprovning och de privata bilprovningarna kunna erbjuda vägning av husvagnen som en tilläggstjänst och frågan är om inte Regeringen för sommaren 2012 skulle kunna utfärda en förordning som rättar till de värsta problemen. Hur den sedan skulle vara utformad för att lagen ska träffa dem som verkligen kör överlastat och oaktsamt och inte straffa en husvagnsägare som kör i god tro får man undersöka närmare. Det är inte rimligt att vanliga husvagnsägare ska åka runt med en stor oro på sin semester eller helgutflykt, vägas av polisen och sedan riskera dryga böter. Det måste också kännas som en felprioritering för polisen att väga husvagnar istället för att leta förare som åker med alkohol eller andra droger i kroppen som utgör en verklig trafikfara.
Jag har motionerat om den här frågan till Riksdagen och kommer att göra det igen för frågan måste få en lösning snarast.

Lars Beckman