Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyrbilar – den bortglömda klimatfrågan

Annons

Trots att hyrbilar minskar bilismens klimatpåverkan, finns ännu ingen strategi för att uppmuntra hushållen att hyra bil i stället för att äga en egen. Det är hög tid att ändra på den saken.
Tre av de sju riksdagsledamöter från Gävleborg som svarade på Statoils valenkät angav att de kan tänka sig att hyra bil vid behov istället för att ha en egen. Politikernas positiva inställning till hyrbilar delas av väljarna. Fyra av tio svenskar, 41 procent, kan tänka sig att hyra bil i stället för att ha egen bil, en rejäl ökning från 31 procent år 2010. Det framgår av en ny Sifoundersökning.
Visst, bilen innebär en stor frihet, som ett komplement till kollektivtrafiken. Men att äga, besiktiga, serva, reparera och försäkra bilen kan för många vara en lättnad att överlåta åt en professionell aktör. Och här kommer hyrbilarna, liksom bilpoolerna, in i bilden.
God tillgång till hyrbilar kan minska trafikens totala klimatpåverkan på en rad olika sätt.
För det första är ungefär varannan bilresa under fem kilometer, och många av dessa kan undvikas. Om man inte äger bil utan i stället hyr en, minskar de onödiga bilresorna medan gång, cykling och bussresande ökar. Dessutom innebär en god tillgång till hyrbilar att det blir lättare att ta tåget större delen av sträckan och hyrbil den sista biten.
För det andra är de bilar som hyrs ut miljöbilar i väsentligt högre grad än övriga bilar. Statoil avser exempelvis att uteslutande hyra ut miljöbilar redan nästa år, 2012.
För det tredje fungerar hyrbilar som ögonöppnare för bilisten. Många hyrbilar är både små och miljöbilar. Konsumenterna kan testa dessa bilar utan större förpliktelse än hyran för en weekend.
Det betyder att den som väljer hyrbil minskar sin klimatpåverkan. Detta förstärks ytterligare om man hyr hos något av de bolag som rekommenderas i Gröna Bilisters hyrbilsranking, och om man väljer att hyra en miljöbil. Den återstående klimatpåverkan, som också hyrbilarna ger upphov till, kan kompenseras genom köp av så kallade utsläppsrätter, som ingår i priset för vissa hyrbilar eller kan köpas via Gröna Bilister eller Statoils webbplats. Samtidigt är det förstås viktigt att biluthyrarna inte fyller tanken på sina etanol- och gasbilar med bensin eller diesel.
Sommar är hyrbilstider. Och de som hyr bil i sommar bör ta sig en funderare, kan inte hyrbilen bli en klimatsmart vana? Det är dags att tänka om, och inspireras av de yngre generationerna. Hela 54 procent av de unga, mellan 15 och 29 år, kan enligt den nya Sifoundersökningen tänka sig att hyra bil vid behov i stället för att äga en egen. Det är väsentligt fler än bland medelålders och äldre.
Trots de uppenbara fördelarna, är hyrbilarna nästan helt bortglömda i klimatdebatten. Vågar vi hoppas att riksdagsledamöterna i Gävleborg försöker påverka riksdagen att utforma en strategi för att stimulera användningen av hyrbilar?

Jakob Lagercrantz, ordförande Gröna Bilister
Niclas Lundberg, kategorichef Statoil AB

Mer läsning

Annons