Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

I Sverige super vi inte längre när vi kör båt

Annons

Kommer ni ihåg kändisuppropet mot sjöfyllerilagen? Minnet kanske har bleknat nu, men kortfattat handlade det om att en grupp kända svenskar, bland andra Ulf Brunnberg, Peter Magnusson och Bert Åke Varg, gick till attack mot en ny lag om alkoholintag för den som kör båt. Det var nämligen inte längre lagligt att framföra en båt större än tio meter eller som går snabbare än 15 knop med mer än 0,2 promille alkohol i blodet.

Det här var att jämföra med terrorism, menade Bert Åke Varg, och skådespelaren Ulf Brunnberg sa till Aftonbladet "Att förbjuda vuxna människor att ta ett par starköl eller en snaps när man är ute med båten, det är horribelt. Överförmynderi, kort sagt", när tidningen uppmärksammade kändisarnas känslomässiga debattartikel i Svenska Dagbladet.

Att kämpa för rätten att supa på sjön var en stor och viktig strid för dessa kändismän, det var tydligt.

Nu har det gått några år. Och värderingarna om vad som är okej på sjön verkar ha förändrats. Det säger såväl polisen som kustbevakningen till Sveriges radio när de nu intervjuar myndigheterna om utvecklingen så här några år efter lagens införande. Polis och kustbevakning påträffar allt färre fulla båtförare sedan lagen ändrades 2010. Inställningen till att dricka alkohol på sjön har förändrats, och det radikalt, menar polisen.

"Det ser ut som om man faktiskt har köpt hela konceptet med att om man är flera stycken ombord på en båt så ska man ha en person som kör båten och den personen ska alltid vara nykter", säger Mikael Olofsson, sjöpolis i Stockholms län till Sveriges radios reporter.

En sund utveckling, bör de allra flesta instämma i. Kanske även kändismännen. Eller åtminstone deras barn.

Sjöfyllerilagen är ett tydligt exempel på hur vi skapar våra värderingar, förändrar våra normer. Det är inte längre okej att dricka alkohol om du sedan är den som ska köra båten. Det här är en normförändring vi har skapat med hjälp av lagstiftning. Liknande normförändringar har vi sett i form av rökförbud på krogen, bilbälteslagen – och lagen mot barnaga. Vi har anpassat oss till de nya lagarna, och förändrat våra normer. Vi röker inte på krogen längre, inte många röker inomhus över huvud taget, i stort sett alla har bilbälte på när de kör bil, och vi protesterar starkt om vi ser att någon skadar sina barn. Vi har förändrat vårt sätt att tänka i dessa frågor.

Det finns såklart en anledning till att sjöfyllerilagen klubbades igenom i riksdagen. Olycksstatistiken på sjön är tydlig. Kombinationen av snabba båtar och alkohol är livsfarlig. Kristin Ahlm, doktorand vid enheten för rättsmedicin vid Umeå universitet, har undersökt de data som finns om de 5 125 personer som drunknat och obducerats i Sverige under perioden 1992 till 2009. När det gäller båtolyckor med dödlig utgång fanns alkohol med i bilden i 54 procent av fallen.

Sjöfylleri är inget att vifta bort. Det var, och är, ett problem som samhället måste ta itu med. Och samhället har tagit ansvar. Genom lagstiftning.

Förhoppningsvis har även kändismännen tagit ansvar. Genom att förhålla sig till gällande lagstiftning, och därmed sakta anpassa sina värderingar gällande båtsuperiet till resten av befolkningen.