Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Info One har svårt att hitta folk trots krisen

Telemarketingföretaget Info One i Gävle behöver anställa fler. Men företaget har svårt att rekrytera trots lågkonjunktur och stigande arbetslöshet.


– Det här jobbet verkar ha fått en negativ klang, säger Ola Österberg, 27, vd i Info One Solutions, som snarast behöver skaffa ett tiotal säljare till en nystartad verksamhet vid Gävlekontoret.

Annons

Hittills har ett tiotal ansökningar ramlat in, men flera av dem som sökt verkar egentligen inte vilja ha jobbet, menar han.

– Jag hade väntat mig betydligt fler sökande, säger han.

Ola Österberg tror att mindre seriösa aktörer har gett branschen dåligt rykte.

Han framhåller att Info One har kollektivavtal, bra grundlön och provision och goda möjligheter att både öka inkomsterna och avancera i företaget.

Med en grundlön på 16 500 kronor som golv kan duktiga säljare efter något år nå löner på mellan 25 000 och 35 000 kronor, hävdar han.

Själv började han som halvtidsanställd IT-tekniker för sex år sedan, samtidigt som han utbildade sig till dataingenjör på högskolan.

Efter ett par år blev han IT-chef för hela koncernen och i höstas fick han ansvaret för det nybildade bolaget som ska inrikta sig på att sälja tjänster via internet och så kallad e-handel.

– Våra kunder ska själva kunna söka marknadsundersökningar och listor med potentiella kunder, säger Ola Österberg som medger att han själv ”nixat” sig efter att ha fått nog av påstridiga telefonsäljare.

De han vill anställa behöver egentligen inga särskilda förkunskaper så länge de är ”hungriga och vill jobba”.

– Bland våra anställda finns allt från civilekonomer till personer utan formell utbildning. Antingen fungerar man som säljare eller också gör man det inte. Jag vet inte om det kanske är medfött, säger han.

I grundkraven ingår att säljaren klarar minst 14 samtal med säljerbjudanden varje dag.

De som jobbar i Info One Solutions, Ola Österbergs bolag, ska dock bara delvis jobba med telefonförsäljning. Mera handlar om att utveckla nätsajten och göra kartläggningar med datorn som verktyg.

Info One har hittills inte påverkats negativt av lågkonjunkturen, menar Ola Österberg.

– I lågkonjunkturen ställer företagen högre krav på effektivare marknadsföring. Vi kan kartlägga flera branscher samtidigt och kan därigenom sänka kostnaderna, säger han.

Han berättar att Info One kartlägger över 1 000 olika områden, från truckar till televäxlar och kaffemaskiner, allt som det kan tänkas finnas marknader för. Både omsättningen och vinsten har ökat i år och i november slogs försäljningsrekord.