Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inga trafiksäkerhetskrav

Annons

Statlig upphandling av resor för funktionshindrade sker utan trafiksäkerhetskrav

CSN upphandlar resor till de ungdomar som är i behov av riksfärdtjänst för sin skolgång i gymnasiet. Det handlar om cirka 6800 resor varje läsår. Riksdagens utredningstjänst (RUT) har på mitt uppdrag granskat hur upphandlingen skett utifrån trafiksäkerhetssynpunkt. Vilka krav har CSN ställt? Vilka krav ställer samhället regelmässigt på dessa transporter i andra upphandlingar? Det är naturligtvis viktigt att föräldrar som skickar sina funktionshindrade ungdomar med en samhällsbetald transport kan lita på att den sker tryggt och säkert. Det är också de mest sårbara ungdomarna som åker med riksfärdtjänst och det är därför synnerligen viktigt att resorna sker tryggt och säkert och att upphandlaren, CSN i det här fallet, har ställt tydliga krav på säkerheten.

Utredningen från RUT visar tyvärr att CSN inte ställt några krav på trafiksäkerheten i upphandlingen och att detta skiljer sig väsentligt från de kvalitetskrav som ställts i andra upphandlingar, exempelvis i Stockholm och i Gävleborg. RUT konstaterar i sin rapport att CSN inte formulerar några egna kvalitetskrav med avseende på exempelvis trafiksäkerhet och standard på de fordon som används för resorna, utan man har upphandlat en resebyråtjänst för de 6800 resorna. De krav som ställs är kopplade till administration, såsom bokning/avbokning, att biljetterna skickas hem i god tid innan avresa och att boka elevernas resor till lägsta möjliga kostnad. Dessutom nämns inte trafiksäkerhetsmässiga brister som ett skäl till att avtalet kan sägas upp.

RUT konstaterar att både Stockholm och Gävleborg ställt omfattande och detaljerade krav på bland annat trafiksäkerhet, fordonens standard samt förarnas kompetens och förhållningssätt. För att nämna några exempel ur förfrågningsunderlagen så kräver både Stockholm och Gävleborg att fordonen ska vara utrustade med alkolås, att förarna ska genomgå utbildning samt bistå med hjälp under resan om det behövs. Det finns även detaljerade krav på fordonens utrustning gällande exempelvis särskilda typer av bilbälten.

Det är djupt bekymmersamt att CSN inte ställer lika hårda och detaljerade krav i sina transportupphandlingar gällande fordonens säkerhet, standard och förarnas kompetens som man gjort i Stockholm och i Gävleborg. Konsekvensen av detta är att det används utrangerade fordon vid CSN-körningar som inte hade godkänts i Gävleborg där fordonen inte håller tillräckligt hög kvalitet. Ungdomar som reser längre sträckor behöver självklart bättre eller minst lika bra säkerhet som sker vid korta körningar. Vi vet inte heller hur CSN utvärderar körningarna eftersom man inte har ställt krav på redovisning av exempelvis försenade avgångar och andra problem kopplade till resan.

CSN:s upphandling av resor för funktionshindrade måste självklart så snart som möjligt göras om så att man även tar in trafiksäkerheten som en viktig aspekt. Vem tar ansvar om det sker en allvarlig trafikolycka på grund av uteblivna kvalitetskrav?

Lars Beckman (M)
Riksdagsledamot Gävleborgs län