Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen ”Jante” – enbart profeter

/
  • SAMLING. Efter rasten samlar Kicki Hjertberg till avstämning. Från vänster Albin Lorenz, Patrik Olsson, Alex Forslund, Viktor Alfredsson, Rana NourEldin, Ehab NourEldin, Andrea Sandqvist och Elin Lindberg. Också dockorna Molle, som är jättebra på att räkna, och Trulle, som är en fena på språk, deltar!

– På Andersbergsskolan existerar inte Jante. Däremot har vi massa profeter, säger pedagogen Anna-Lena Carlberg Blix när hon kommer in i personalrummet, där jag intervjuar Kicki Hjertberg, utvecklingsledare för årskurserna i ”Lilla Karlavagnen”.

Annons

Anna-Lenas ärende är att visa innehållet i några elevpärmar om bland annat cirkus. Efter att ha bläddrat, kommenterat och berömt lämnar hon rummet lika snabbt som hon kom.
– Anna-Lena är en av Andersbergsskolans profeter, säger Kicki och berättar att på Andersbergsskolan får alla pedagoger starta, utveckla, jobba med och ansvara för ämnesområden.

Kicki sammanfattar arbetet på skolan så som ”levande”, ”nyfiket” och ”framåtsträvande”.
– Samtidigt är vi en välgrundad som skola och står oss väl i konkurrensen med andra skolor i Gävle.

Vid val av pedagogiska arbetssätt utgår man exempelvis från dels pedagogernas kompetenser, dels växelverkan barn – vuxna. Kickis uppdrag som utvecklingsledare är att inom ramar och mål koppla pedagogik och undervisning till kursplanemålen – och varje enskild elev.

Lyhördhet
– Vi måste hitta in till varje enskild elev, upprepar Kicki. Lyhördhet inför våra elever är en ständigt pågående diskussion här på skolan.
Liksom fenomenet tid är.
– På Andersbergsskolan h-a-r vi tid med barnen, vilket gör mig jätteglad.

Ett annat arbete som Kicki gläds över, och som ständigt väcker samtal, är det som samlats i den så kallade likabehandlingsplanen. Planen är en fördjupning av skolans tidigare trygghetsplan och innehåller allt från värdegrund, förhållningssätt, genus till trygghet i inre och yttre miljö.

Arbetat länge
Kicki berättar att många av skolans pedagoger, liksom ledningen, arbetat länge på skolan.
– Eftersom vi arbetat här så länge trivs vi med varandra och har alla barnen bästa för ögonen, alltså ser eleverna utifrån skolans mål. O-c-h vi har lyckan att alla är engagerade människor med hög kompetens.

Vilket eleverna gärna visar sina lärare.
– Häromdagen mötte jag en elev som inte varit så glad på sistone. ”Hur mår du?” frågade jag. ”Bra”, svarade hon, ”jag träffade dig i dag”.


Tetha Åhs

Mer läsning

Annons