Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget för höjdrädda

/

”Mirror’s edge”, skapat och utvecklat av svenska Dice, är ett av årets mest efterlängtade spel.

Nytt och unikt, säger producenten Tom Farrer om actionspelet där du kan tjäna på att undvika våld.

Annons

Det heta spelet ”Mirror’s edge” (se recension nedanför) är utvecklat av svenska Dice, som lagt delar av spelvärlden för sina fötter med ”Battlefield”-serien.

”Mirror’s edge” utspelas INTE i en stad som är smutsig och mörk – och bara det är ovanligt.

Man kan beskriva det som ett plattformsspel i förstapersonsperspektiv.

– Vi ville absolut ha förstapersonperspektivet men med friheten och rörligheten som finns i spel med tredjepersonsperspektiv, säger ”Mirror’s edge”-producenten Tom Farrer.

– Vi jobbade länge med kontrollen, vi ville att man till exempel skulle kunna sikta medan man var i rörelse. Vi är väldigt nöjda med resultatet.

– Vi ville inte ha en kurvig stereotyp kvinnlig karaktär, utan en mer mänsklig och trovärdig huvudperson.

I spelet kan man hoppa från hustak till hustak som extrema citysportare.

– Vi har tagit intryck av både parkour och freerunning men spelet bygger inte på det, säger Tom Farrer.

En unik detalj till, till sist:

– Man kan välja att inte skjuta eller använda våld, säger Tom Farrer. Det kan dessutom visa sig vara belönande.

”Mirror’s edge” finns ute på Xbox 360 och Playstation 3. En PC-version släpps i början av 2009.

Björn Brånfelt

Mer läsning

Annons