Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Använd järnvägen på Bomhuslandet

Läser att nya spåret till Fredriksskans blir försenat.

En orsak till att man vill flytta spåret är att vissa tågset måste vändas och att de dras med diesellok från rangerbangården till hamnen. Hum..hum.. Vändas, varför?

LÄS MER – INSÄNDARE: Varför stoppar man bygget av järnväg till Gävle hamn?

Dieselloket kan väl kopplas på i andra änden av tågsetet, då behöver det inte vändas! Samma om man elektrifierar nuvarande spåret, sätt ett eldrivet växellok i den fria ändan och kör ut till Skansen. I vilken ordning vagnarna kommer till hamnen spelar ingen roll.

Lösning finns för järnvägen på Bomhuslandet där det sedan 175 år finns en järnväg, i dag elektrifierad och klar. Troligen hade en bro över från i höjd med Nybergsallén/Klippan kunnat byggas för de pengar som alla utredningar kostat. Hur många miljoner har det kostat hittills? Bara att bygga upp ramperna måste kosta miljonsummor, ramper som blir ytterligare två monument över bortkastade skattepengar i Gävle kommun!

Observer

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare