Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Cykelbana Norra Åbyggeby

Undertecknad fick ett telefon samtal från Lena med flera som jobbar för att barnen i Norra Åbyggeby ska ha en säker väg från och till sin skolgång. Lena har berättat för mig att hon har kontakt kommunen om varför det inte blir någon cykelbana. Hon berättar vidare att kommunen skyller på att de inte vet vem som äger vägen.

Frågan är inte vem som äger vägen, utan frågan är vem som äger marken på sidan om vägen. För att ta reda på vem som äger vägen hälsade jag på vår ålderman i byn. Det vi kom fram till är att vi tror att markägare har efterskänkt vägmarken till N Åbyggeby vägsamfällighet någon gång mellan 1955 och 1958, i nedre delen av byn, men jag letar på. Vidare i vårt samtal kom vi in på hur de kände sig utpekade och kränkta av kommunen, för att de som markägare som påstods bromsa utbyggnad av cykelbanan i byn. De har aldrig blivit kontaktade av någon från kommunen om cykelbanan, så jag anser att det är ren ärekränkning av markägarna där cykelbanan ska dras fram.

Ordförande för N Åbyggbys skifteslag

SVAR DIREKT:

Gävle kommun är väghållare för Norra Åbyggebyvägen, däremot är vi inte markägare. Det är gränsen för var allmän väg slutar/börjar som är oklar. Skylten sitter på ett ställe, men enligt kartunderlag så borde den sitta på ett annat ställe. Gävle kommun har även kännedom om vilka som är markägare runt vägen. Det vi nu håller på att ta fram är ett förslag till sträckning för en cykelbana längs Norra Åbyggebyvägen, mellan Milbostigen och vändslingan för bussen. När vi har hittat ett förslag som vi tror på så kommer detta att kommuniceras med både markägare och boende i Norra Åbyggeby.

Den skyltade hastigheten har vi sänkt från 50 till 40 kilometer i timmen, vilket överensstämmer med Gävle kommuns hastighetsplan och har samråtts med polisen. När fastighetsägare, boende och vi är eniga om sträckningen för cykelbanan, busshållplatslägen och lägen för säkra gång- och cykelpassager över vägen då kan Gävle kommun börja genomföra delar av förslaget och äska mer medel för hela genomförandet.

Gävle kommun, Livsmiljö Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare