Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Dags att kräva pengar för Norrlands vägar och järnvägar

Norrlandslänen måste nu kräva sin rättmätiga del av de statliga infrastrukturpengarna till sina vägar och järnvägar, annars fortsätter förfallet av Norrlands transportleder ytterligare, som de gjort de senaste sju årtiondena i följd.

Regeringen har utlovat att 700 miljarder skall investeras i landets infrastruktur fram till 2029, men vad de inte har lovat är att det är Norrlandslänen och landsbygdens infrastruktur som äntligen står på tur för återinvestering av statliga skattepengar.

Norrlandslänen har tre järnvägar riktning norr–söder och flera tvärförbindelser där alla är byggda under 1800 talet, endast Inlandsbanan, Kristinehamn–Östersund–Gällivare är byggd under början av 1900 talet. Det är nära 200 mil järnväg.

Dagligen går 100-tals kilometer långa timmerlastade järnvägsvagnar från de norrländska skogarna söderut mot kusternas sågar och pappersbruk. Malmbanornas tåg dignar under malm och järnpellets till hamnar för export. Dessutom genererar Norrlands vattenkraftverk elenergin för att förädla råvaran, allt för att försörja landet Sverige. Men inget tack har någonsin tillerkänts Norrlands-länens befolkning i form av återinvesteringar av de fabulösa skatteinkomster som staten uppburit och uppbär från skogen, vattenkraften och malmen.

100 000-tals årsarbetstillfällen har staten, den svenska regeringen och riksdagen fråntagit Norrlandslänen de sista 70 åren på grund av bristande och helt utebliven återinvestering av statliga skatteintäkter från Norrland naturtillgångar och förädling, tillbaka till Norrlands infrastruktur.

Vägnätet är nedkört till timmerrännor med plankorsningar både med järnvägar och Europavägar, utan hänsyn till lokalbefolkningen trafiksäkerhet och miljö.

Lokalpolitiker, låt nu inte coronaviruset skymma blicken så att regeringen i smyg kan starta upp byggande av höghastighetstågbanan och dessutom förse Storstockholm med 1 000-tals nya statliga arbetstillfällen.

Sören Molander, Njutånger

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare