Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Gilla inte gris, Gilla grisar!

Annons

På EU:s hemsida för kampanjen "Gilla Gris" kan man läsa att Svenskt Kött får nästan 27 miljoner kronor för att människor i Skandinavien äter mindre kött. För att kontra denna trend, som enligt prognoser annars kommer att fortsätta, beviljas Svenskt Kött 26.9 miljoner kronor för att kunna driva en tre år lång kampanj där man söker uppmuntra, medelst sociala medier och influencers, till att öka konsumtionen av griskött, speciellt bland yngre människor, som äter mindre kött generellt, men specifikt av gris.

Den tre år långa kampanjen har dock inte alls att göra med att på något sätt öka konsumtionen av griskött enligt Svenskt Kött. Det handlar om att öka kunskapen om mindre populära delar av grisen. Att inspirera unga människor till att äta mer av grisen snarare än att äta mer gris. Detta är bara ett enormt dåligt försök till damage control, dåligt eftersom att det är väldigt lätt för vem som helst att kolla upp kampanjen på EU:s officiella hemsida, som visar någonting helt annat; att Svenskt Kött behöver stöd för att förhindra en nedåtgående trend i köttkonsumtion.

Vi, och många andra, anser att det faktum att människor äter mindre kött är extremt positivt. För grisarna, för vår hälsa, för klimatet, och framförallt för vår framtid. Att spendera 27 miljoner kronor i skattepengar på att förhindra detta är enligt oss totalt världsfrånvänt. Den här kampanjen gynnar alltså ingen annan än djurindustrin. Företag som producerar veganska produkter blir fler och fler, och det går bra för nästan alla eftersom att det finns en stor efterfrågan på veganska och klimatsmarta livsmedel hos unga människor. Människor som har framtiden framför sig och kommer vara med när "kris" i "klimatkris" stryks under fler och fler gånger. Människor som har en minst sagt legitim anledning att välja bort kanske inte bara kött, utan alla animaliska produkter, inte minst i skuggan av den nyligen publicerade rapporten från IPCC.

Vi har startat motkampanjen "Gilla Grisar" på sociala medier för att kontra originalkampanjen. Vi har inga influencers. Vi har inga 27 miljoner. Men vi går inte med på detta. Vi tänker inte stå tysta och låta den här bakåtsträvande kampanjen bedrivas ostörd. Vi vill inte ha vår framtid raserad, och vi vill inte att EU-pengar ska användas för att påskynda detta.

Gilla Grisar

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons