Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Hade Sätra HC gett bättre hjälp om min fru var svensk?

Vid två tillfällen har min hustru ringt upp Sätra hälsocentral för att få hjälp. Båda gångerna har hon blivit avfärdad.

Till saken hör att hon sedan många år tillbaka lidit av anemi samt astmaallergi. De senaste dygnen har hon inte kunnat arbeta på grund av yrsel och utmattning.

Men på Sätra HC frågar man om hon är förkyld! Detta på grund av att hennes röst är hes (vilket den varit sedan vi gifte oss i Addis Abeba den 21/1 1990) Man ville alltså ha det till att hon var förkyld. Själva omyndigförklarandet av min bättre hälft består just i att man utgår ifrån att hon inte är kapabel att avgöra om hon är förkyld. Hennes försök till förklaringar nonchalerades av HC:s personal.

Hade det varit annorlunda om hon talat svenska utan brytning? Hur hade hon då blivit bemött?

Jag anser att detta är skandal. Man ignorerar alltså en människa som är svårt sjuk och viftar bort det hela med att man inte kan ta emot henne för att hon är "förkyld". Är detta ett professionellt tillmötesgående?

Personligen kan jag säga, att jag bara haft goda erfarenheter av Sätra HC. Men det är klart, jag är ju svensk!

Larz Gustafsson, Gävle

SVAR DIREKT:

Region Gävleborg beklagar om ni känner er illa bemötta. Hälso- och sjukvården inom Region Gävleborg har en rutin för bemötande som varje medarbetare ansvarar för att känna till och tillämpa i kontakt med patienter och närstående samt medarbetare.

Jag kan inte uttala mig mer om detta fall än att konstatera att personalen till följd av coronapandemin, och för att förhindra spridning av virus, måste höra sig för om patienten är förkyld när det är aktuellt med vårdkontakt.

Patienten eller närstående kan framföra klagomål direkt till verksamheten vid vårdtillfället, via telefon eller brev eller 1177.se, ”Synpunkter på vården”.

Eva Söderhäll, tillförordnad verksamhetschef, Primärvård Gävle, 026-15 40 00

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare