Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Heja Murgårdsskolan!

Kommentar till "Sandvikenskola delar in klassen i A- och B-lag utifrån skötsamhet"

Äntligen en skola som gör något. Som lärare är jag och mina kollegor oftast ensamma med 25–30 elever. I de bästa klasserna finns det 5–10 elever som kommer till skolan och gör det de förväntas. De vill lära sig, nyfikna och engagerade oavsett kunskapsnivå. Kämpar. 

Vi ser hur  elever allt för ofta blir tapetblommor då resterande elever väljer att inte engagera sig i undervisningen och spenderar dagarna med att tjafsa, argumentera, negativt ifrågasätt. Vilket bidrar till att lärarens tid går till tillrättavisningar och argumentationer. De få elever som inväntar lektionen när klockan slår 8.00 får vänta förgäves eftersom övriga spenderar klassens första 30 minuter med att stöka omkring, när lektionen väl kan börja är det dags att avsluta.

Tapetblommorna får tappert kämpa i motvind i en miljö där stök och stim råder. Vi lärare står maktlösa. Äntligen gör en skola något. Heja Murgården. Det handlar inte om att gruppera elveerna efter kunskap, utan efter viljan att lära och beteende i klassrummet.

Frågan är om det är rätt att de elever som vill kämpa, vill lära får sitta av lektioner och lyssna på skrik och stim? Nej! De anonyma som gnäller är med störst sannolikhet vårdnadshavare till barn som inte kan bete sig i klassrummet. Kanske bör ni istället besöka klassen, se era barn ”in action” och se hur de övriga lider av deras beteenden. Du som klagar har aldrig besökt ett klassrum. Heja Murgårdsskolan! Tack för att ni kämpar för varenda unge på lika villkor!

MissTeatcher

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare