Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: I Gävleborg stängdes flera farliga järnvägsövergångar

Annons

Angående debatten om farliga järnvägskorsningar.

På sjuttiotalet byggde Statens Järnvägar i samråd med Lantmäteriverkets specialenhet i Gävleborgs län en organisation för att ersätta de avtal om stängning av järnvägskorsningar som tidigare hafts av LRF.

Organisationen byggde på samrådsgrupper där Skogsstyrelsen, Vägverket Lantbruksnämnderna och de enskilda berörda markägarna fick stort inflytande.

Lantmäteriet hade tillgång till personal som kunde värdera de intrång som skedde.

Lantmäteriets specialenhet hade stor erfarenhet av planering av skogsbilvägnätet och i övrigt andra enskilda vägar. Datoriseringen hade gjort att det fanns personal som tidigare varit sysselsatta med skrivarbete. Enheten fick en samlad resurs för verksamheten med järnvägskorsningar och enskilda vägnätet. Det kunde konstateras att det fanns tillämplig lagstiftning för de flesta åtgärder. De största svårigheterna var enskilda vägar som egentligen bara betjänade en fastighet då den hade mark på ömse sidor av spåret.

Lantbruksnämnderna var de svåraste att få att medverka, men landshövdingen i Gävleborg löste problemen efter ett sammanträde med Lantmäteriet och Lantbruksnämnden. Lantmäteriet fick ett anslag om 50 000 kronor per år för att utreda omarronderingsmöjligheter. Genom samverkan mellan enskilda och offentliga myndigheter flöt verksamheten på med få besvärsärenden.

Om jag minns rätt stängdes 100 korsningar inom länet. Skulle en liknande organisation byggts upp på flera håll inom landet skulle problemet ha varit löst.

Karl Gustaf Skoog

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare