Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Många strandsatta när man inte kan köpa biljett på bussen

Stängda framdörrar på bussarna hos X-trafik är både på gott och ont. Jag förstår förarnas säkerhet på grund av smittspridning. Men det skapar problem för många människor att köpa biljett. Särskilt för de som köper enkelbiljett eller reser med reskassa. Alla har inte en mobiltelefon så att de kan lösa biljett via appen.

Det finns alldeles för få försäljningsställen. Folkets Hus i Sandviken som är försäljningsställe åt X-trafik har bara öppet mellan 9 och 16.00. I Storvik finns inget försäljningsställe alls. Ett problem till som kan uppstå är att det kan bli trängsel vid bakdörrarna när både av- och påstigande ska mötas.

I Blekinge och Kronobergs län sker också påstigning nu via bakdörrarna. Men där är de som inte har biljett innan välkommen fram till chauffören att lösa biljett. Det är en lösning som även vore tänkbar hos X-trafik. Det vore också en lösning att sätta upp plexiglas som skydd vid förarhytten så att det går att lösa biljett ombord. Många på landsbygden är nu strandsatta och kan inte köpa biljett.

Om stängda framdörrar ska vara kvar en längre tid, borde andra lösningar att köpa biljett lösas. Man borde kunna lösa tur- och returbiljett på försäljningsställena. Det kan man inte nu. Man kan bara köpa enkelbiljett och resan måste ske inom två timmar. Flera försäljningsställen borde inrättas. Biljettautomater borde sättas upp på större hållplatser. På Resecentrum i Sandviken borde det finnas en biljettautomat.

David Wiklund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare