Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare + svar direkt: Bra med näthandel – men vad gör man med alla kassar?

Vill börja med att ge en eloge till Ica Maxi i Sandviken i stort, och om näthandlingen i synnerhet.

Har dock en del frågor och synpunkter att framföra. Näthandlingen ett mycket smidigt sätt att få det man behöver i dessa coronatider.

Det som saknas är ett tydligt sätt att informera om att 10 procent tillkommer på varorna vi handlar. Däremot låter det väldigt gentilt att ingen plockavgift eller andra påslag tillkommer vid köpet. Denna information, om de 10 procenten, gavs då Arbetarbladet redogjorde för den årliga undersökningen som pensionärernas föreningar genomför.

Låt oss betala ordinarie priser för varorna men gör ett uttag av plockavgift istället. Mycket tydligare och lättare att själv kunna kolla sina inköpskostnader. Alla förstår att det innebär en extra kostnad att få alla sina varor ihopplockade i påsar.

Ja, och så till påsarna. Är det helt omöjligt att kunna få lämna tillbaka påsarna för att återanvändas? Den tidigare beställarens påklistrade lapp är ju överklistringsbar. Någon införd smitta kan det väl inte vara frågan om då man kan låta påsarna ligga på lagret några timmar. Centralt borde kunna bestämmas att man under den kritiska perioden inte tar ut den nya avgiften för påsarna. Vi tar gärna emot tips vad vi ska göra med alla dessa påsar som vi inte har någon som helst användning för.

Tycker också att pensionärer med bostadsbidrag borde åtnjuta det extra bidrag som barnfamiljer ska få, på grund av ovan nämnda fördyringar.

70+are

SVAR DIREKT:

Hej och tack för dina frågor och synpunkter.

Corona har verkligen ställt näthandeln av livsmedel på sin spets. Vi har tredubblat nätandelsförsäljningen och tappat i stort sett motsvarande försäljning i fysisk butik. Det har ställt stora krav på en omställning av organisationen och många medarbetare som kämpat hårt för att klara omställningen. Det har också medfört många nya frågor att hantera och ta ställning till.

Vad det gäller din fråga kring plockavgift eller ett prispåslag på varan så tycker vi att det mest rättvisa är ett påslag på varan. Skulle vi ha plockavgift får en kund som handlar lite betala lika mycket i avgift som en kund som handlar mycket. Det känns mer schysst att kunden betalar lite extra för varje vara vilket motsvarar den tidsåtgång som krävs för att plocka ordern.

Dessutom tycker vi att det är det mest transparenta sättet att visa priset för kund. Det pris som står på nätet är det pris kunden betalar och inte att det tillkommer avgifter i efter hand.

Vad det gäller påsar tycker vi att du har rätt i att det borde möjliggöras ett bra sätt att minska mängden papperspåsar. Tyvärr har vi i dagsläget inget system som stödjer detta. Här behöver hela branschen hjälpas åt och tänka till på en effektiv och hållbar lösning.

Vad det gäller ”nya avgiften” på påsar så använder vi endast papperspåsar i vår näthandel. Papperspåsar omfattas inte av den nya plastskatten.

Din sista fråga om regeringens förslag om höjt bidrag till barnfamiljer som har rätt till bostadsbidrag och att det också borde omfatta pensionärer är en politisk fråga som måste hanteras av regering och riksdag.

Fredrik, Maxi Ica Stormarknad, Sandviken

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare