Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare + svar direkt: Bussgatan på Öster har blivit en följetong

Bussgatan på Öster i Gävle har varit avstängd för busslinje 14 i omgångar. Först var det till den 17 april, sen blev det till den 20 april. Det blev sedan framflyttat till den 27 april, då började bussarna gå igen.

Men den 6 maj kunde inte bussarna köra där igen för att det är felbyggt enligt X-trafik.

Jag förstår inte varför man inte kan köra buss där. Hur länge skall vi behöva vänta på att bussgatan skall bli byggd på rätt sätt? Varför gör man inte rätt från början? Hur mycket kostar felbygget varje gång?

Det är inte första gången som man har gjort fel, vem är ansvarig? Gävle kommun eller  X-trafik?

Busspionen

SVAR DIREKT:

Det är Gävle kommun som har byggt hinder på bussgatan för att få bort genomfartstrafik på Nygatan genom bostadsområdet Öster.

Vi har testat olika varianter av hinder och nu testar vi en variant som inte ska gå att sabotera, men det krävs finjusteringar för att busstrafiken ska kunna passera hindret på rätt sätt.

Att öppna Nygatan för biltrafik genom Öster är inte ett alternativ så länge det inte finns någon annan infart från Fältskärsleden, eftersom mer trafik i korsningen Fältskärsleden/Nygatan skulle ge trafiksäkerhetsproblem.

Gävle kommun

Livsmiljö Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare